فوران گل در سیستان و بلوچستان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سیستان و بلوچستان، کوه‌های گل افشان مخروطی شکلی وجود دارند که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کوه‌های گل افشان فعال ایران و جهان است.
کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان در نزدیکی کوه‌های مریخی چابهار یکی از عجیب‌ترین جاذبه‎های گردشگری استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌رود. این پدیده خاص، همه ساله گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. با دلتامگ همراه باشید تا باهم به بررسی شگفتی‌های این مکان دیدنی بپردازیم.

کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان:‌ فوران گل به جای گدازه آتش

گِل افشان، این مکان جالب از پدیده‌های زمین شناسی است که همچون آتشفشان به طور متناوب گِل سرد به جای گدازه‎های جوشانِ آتش از کوهی مخروطی فوران می‌کند. گل و لایی که از دل زمین می‌جوشد و همراه با سرو صدایی مهیب و بوی خاک و بخار به سطح زمین می‌رسد.

علت به وجود آمدن این پدیده چیست؟

نظریه‌های مختلفی درباره علت به وجود آمدن پدیده گل افشان ذکر شده‌است. یکی از این نظریه‌ها اعتقاد دارد که نزديکی زياد اين منطقه به اقيانوس هند، به علاوه شکل خاص پوسته زمين در اين منطقه، باعث شده‌است که پوسته اقيانوس با شيب بسيار شدیدی در زير اين منطقه به داخل زمين فرو رود و فشار زيادی به پوسته زمين وارد کند.

این فشار باعث خروج آب به همراه گل و لاي می‌گردد. سرد بودن گل و عدم وجود بخارداغ به همراه آن شاهدی برای درستی نظریه مطرح شده‌است. چونکه در مناطقی که پديده‌های مشابهی به علت گرمای زمين و فعاليت‌های آتشفشانی به وجود می‌آید، آب گرم و بخار نیز از زمین خارج می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  استفاده از برس چوبی به این دلایل مهم ضروری است

سفر به سیستان و بلوچستان

خواص درمانی گل افشان

یکی از دلایل عمده‌ای که گردشگران را به سمت کوه‎های گل افشان کنارک می‎کشاند خواص درمانی این گل‌هاست. بومیان این منطقه اعتقاد دارند که گل‌های کوه گل افشان، درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌ها است. کارشناسان نیز این عقیده را تایید کرده‌اند. وجود مواد و املاح معدنی  و مواد آلی موجود در این گل‌ها، برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، انقباضات رگ و عروق، تنگیِ عضلانی، دردهای مفاصل و کمر درد مفید است.

سفر به چابهار و کوه‌های گل افشان می‌تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند. گردشگران در این منطقه حمام گل می‌کنند و همچنین این جاذبه دیدنی مکان مناسبی برای گل بازی بچه‌ها و لذت بردن و سرگرمی آن‌هاست.

پیشنهاد مطالعه: اقامتی رویایی در دل کوه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 روش سفید کردن دندان در خانه

روش سفید کردن دندان در خانه به شما کمک خواهد کرد تا در عین آسانی،جذابیت و زیبایی بیشتری دا…