رپورتاژ آگهی

جوشکاری پروفیل؛ انواع جوشکاری‌ها

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با توجه به دستور‌العمل‌های انجمن جوشکاری آمریکا (AWS)، جوش را می‌توان اینگونه تعریف کرد: «شیوه‌ای که در آن مواد و مصالح با هم جوش می‌خورند و یکی می‌شوند».
اتصالات جوشکاری

جوشکاری یک صنعت پیچیده است که نیاز به صبر، دقت در جزئیات و خلاقیت دارد. جوشکاران برای انجام موفقیت‌آمیز کار خود باید درک عمیقی از تکنیک‌ها و شیوه‌های مختلف مورد استفاده در این حرفه داشته باشند که شامل انواع اتصالات جوشکاری می‌شود.

کاربردهای جوشکاری

کاربردهای جوشکاری بی‌پایان است و مشاغل مختلف به انواع جوش و اتصالات نیاز دارند. اما پنج صنعت برتر که از لوازم جوشکاری و حرفه‌ی جوشکاری استفاده زیادی می‌کنند به شرح زیر است:

  • ساخت و ساز عمومی – جوشکاری فولاد با  MIGسنگ بنای اصلی صنعت ساختمان است؛
  • صنعت خودرو – جوشکاری در صنعت خودرو بسیار وسیع است – از ساخت اتومبیل تا تعمیرات سرسام‎آور و فراتر از آن؛
  • هوافضا؛
  • کشتی‌سازی؛
  • حمل و نقل و راه‌آهن؛
  • تعمیر و نگهداری.

روی هم رفته اگر بخواهیم خلاصه کنیم، بدون این شکل از کار با فلزات و این نحوه از اتصال، بسیاری از چیزها، از جمله بسیاری از ساختمان‌ها، زیرگذر‌ها، و نرده‌ها، وسایل کوچک آشپزخانه، وسایل نقلیه و حتی سفرهای فضایی وجود نداشتند. در آیرومارت یک مجموعه حرفه‌ای آماده ارائه خدمات در حوزه صنعت فولاد و فلزات است و برای مثال خرید پروفیل مبلی از این درگاه اینترنتی فروش آهن‌آلات به سادگی آب خوردن خواهد بود.

انواع جوشکاری‌ها و طراحی اتصالات جوشی

پنج نوع اتصال جوش عمده وجود دارد که هر کدام برای پاسخگویی به نیازها و کاربردهای مختلف ساخته شده‌اند. اصطلاح “طراحی اتصالات جوش” به روشی اطلاق می‌شود که قطعات فلزی در کنار هم قرار می‌گیرند یا با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. طراحی هر اتصال بر کیفیت و هزینه جوش تکمیل شده تأثیر می‌گذارد. انتخاب مناسب‌ترین طرح اتصال برای کار جوشکاری نیازمند توجه و مهارت خاصی است.
طبق استاندارهای جهانی پنج نوع اتصال جوشکاری اساسی وجود دارد که معمولاً در صنعت استفاده می‌شود:

  • جوش لب به لب؛
  • جوش مفصل سه راهی؛
  • جوش اتصال گوشه‌ای؛
  • جوشکاری سقفی؛
  • جوش اتصال لبه.

فراتر از این شکل از دسته‌بندی فنی و سنتی، انواع مختلفی از جوشکاری وجود دارد که در رده جوشکاری‌های فراصنعتی قرار می‌گیرند مانند جوشکاری MIG، جوشکاری قوس الکتریکی با هسته‌ی شار، جوشکاری زیرِآب، جوشکاری TIG، جوشکاری الکتروسرلاگ، جوشکاری با هیدروژن اتمی و جوشکاری قوس‌کربنی، همگی روش‌های حرفه‌ای، فناورانه و پرهزینه به شمار می‌روند که به نیروی به آموزش‌دیده و انواع دستگاه جوش نیاز دارند. همچنین، کاربرد‌های این روش‌ها از صنعت ساخت آسمان‌خراش تا صنایع دفاعی گسترده است.

چگونه جوشکار ماهر شویم؟

جوشکاری پروفیل صنعتی

در صنعت، جوشکاری پروفیل صنعتی روش‌های متفاوتی دارد که بسته به نیاز و موضع مورد نظر متغیر است. در این بخش به این موارد پرداخته می‌شود.

جوش لب به لب

اتصال و جوشکاری پروفیل به صورت لب به لب به اتصالی گفته‌می‌شود که در آن دو قطعه فلز در یک صفحه در کنار هم قرار می‌گیرند و کناره هر فلز با جوشکاری به هم متصل می‌شود. جوش لب به لب رایج ترین نوع اتصال است که در ساخت سازه‌ها و سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود. تهیه آن نسبتاً ساده است و انواع مختلفی دارد که می‌توان برای رسیدن به نتیجه دلخواه از آنها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:  5 ایده برای چیدمان قابلمه در آشپزخانه

جوش مفصل سه راهی (T)

اتصالات جوش سه راهی زمانی ایجاد می‌شود که دو قطعه با زاویه 90 درجه قطع شوند. این باعث می‌شود که لبه‌ها در مرکز یک صفحه یا جزء به شکل “T” کنار هم قرار گیرند. اتصالات سه راهی نوعی جوشکاری پروفیل گوشه‌دار در نظر گرفته می‌شود و همچنین می‌تواند هنگامی که یک لوله یا عضو راستا بر روی صفحه پایه جوش داده‌می‌شود دو قطعه را به هم جوش دهد. قیمت قوطی صنعتی به ما یادآوری می‌کند که اگر این جوش به درستی انجام نشود میزان قابل توجهی پول به خاطر از بین رفتن قوطی به ما ضرر وارد می‌شود.

جوشِ گوشه

اتصالات گوشه‌ای شباهت‌هایی به اتصالات جوش سه راهی دارند. با این حال، تفاوت در محل قرارگیری فلز است. در مفصل سه راهی، در وسط قرار می گیرد، در حالی که جوش گوشه در کنج است که دو لت، به صورت باز یا بسته، به هم می‌رسند و شکل “L” را تشکیل می‌دهند.

جوش لبه یا رویِ ‌هم

اتصالات جوش لبه‌ای اساساً یک نسخه اصلاح شده از اتصال لب به لب محسوب می‌شوند. زمانی که دو تکه فلز به صورت همپوش روی هم قرار می‌گیرند، از این جوشکاری پروفیل استفاده می‌کنیم. این نوع جوش بیشتر برای اتصال دو قطعه با ضخامت‌های مختلف به یکدیگر استفاده می‌شود. جوش را می‌توان در یک یا هر دو طرف انجام داد. قیمت روز پروفیل اهمیت تمیز درآوردن این شیوه از جوش را به ما گوشزد می‌کند. چون اگر این روش به درستی اعمال نشود، بخشی از مصالح از بین خواهد رفت.

چطور به یک جوشکار حرفه‌ای تبدیل شویم؟

در حوزه آموزش جوشکاری پروفیل، درک فیزیک طراحی اتصالات برای جوشکاران ضروری است، زیرا این امر به آنها اجازه می‌دهد تا نیروهای مختلفی را که بر روی یک جوش در میدان اعمال می‌شود، شناسایی و پیش بینی کنند. مهندسان از برنامه‌های کامپیوتری بارگذاری ایستا و پویا برای پیش بینی مقاومت مورد نیاز جوش استفاده می‌کنند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید با آیرومارت به اهداف توسعه‌ای خود در حوزه فولاد برسید، همین حالا با این مجموعه حرفه‌ای تماس بگیرید. آیرومارت پیشرو در ارائه خدمات در فروش اینترنتی آهن‌آلات، انبارداری و فروش اعتباری مصالح در سبد کاملی از قطعات و اندازه‌ها است. شما قادر خواهید بود که از مسیر آنلاین به آدرس  iromart.com یا شماره‌ تلفن‌ 02145306 با آیرومارت تماس بگیرید تا در اسرع وقت شما را به زنجیره‌ی اعتماد و خدمات آیرومارت متصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با کابینت‌های مدرن آشپزخانه ای زیبا داشته باشید

کابینت‌های مدرن نوعی کابینت آشپزخانه هستند که با خطوط تمیز، سطوح صاف و عدم وجود جزئیات مشخ…