این قرارداد اجاره باطل است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین شرایط صحت قرارداد اجاره این است که در این قرارداد حتما مدت اجاره ذکر شود.
 قرارداد اجاره بدون مدت

طبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره قراردادی است که مالک، مال خود را به مستاجر می‌دهد که مستاجر از آن استفاده کند. البته ممکن است مورد اجاره اشیاء یا حیوان یا انسان باشد. انعقاد قرارداد اجاره باید دارای شرایط خاصی باشد که اگر این شرایط رعایت نشود، قرارداد باطل است. در این مطلب از دلتامگ به موضوع قرارداد اجاره بدون مدت می‌پردازیم.

یکی از دسته بندی‌هایی که می‌توانیم برای قراردادها در نظر بگیریم تقسیم آن‌ها به عقد معین و نامعین است. تفاوت عقد معین و نامعین در این است که در عقود معین علاوه بر شرایط اساسی صحت قرارداد، یک‌سری شرایط به خصوص نیز برای عقد موردنظر در قانون تعیین شده است. مثلا قانون‌گذار در قانون مدنی قسمتی که مربوط به قرارداد اجاره است، یک‌سری شرایط برای عقد اجاره در نظر گرفته است.

انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت

هنگام انعقاد قرارداد اجاره باید شرایط صحت این قرارداد را رعایت کنیم. یکی از این شرایط آن است که باید حتما مدت اجاره ذکر شود. این شرط در ماده ۴۶۸ قانون مدنی درباره این موضوع چنین می‌گوید: ” در اجاره اشیا مدت اجاره باید معین شود وگرنه اجاره باطل است. ” بنابراین طبق متن صریح قانون اگر مدت زمان در قرارداد اجاره ذکر نشود این قرارداد باطل خواهد بود. پس نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که هنگام انعقاد این قرارداد، مدت زمان را ذکر کنید.

مطلب پیشنهادی:  در این ۳ حالت مهریه زن نصف می‌شود

همچنین باید توجه داشته باشید که ذکر نکردن مدت زمان با عدم بیان واضح مدت زمان متفاوت است. برای مثال اگر گفته شود برای هر ماه اجاره ۲۰۰ هزار تومان پول باید پرداخت شود، این موضوع یعنی این‌که قرارداد اجاره برای مدت یک ماه تعیین شده است.

فسخ قرارداد اجاره

بنابر آنچه گفته شد، متوجه شدیم که اگر برای عقد اجاره مدت تعیین نشود، این عقد باطل است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که فسخ اجاره‌ای که در آن مدت تعیین نشده است یک قرارداد و موضوع منتفی است. زیرا چنین قراردادی اصلا اعتبار قانونی ندارد که ما درباره حق فسخ در آن بحث کنیم.

تعیین مدت برای قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه:  رعایت این نکات هنگام تمدید قرارداد اجاره ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …