نکات کلیدی در اجاره مسکن

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از مستاجران حین نوشتن قولنامه اجاره به قیمت و متراژ و موارد کلی فکر می‌کنند، اما قانون اجاره خانه جزئیات دقیقی دارد که شامل حقوق و وظایف مستاجر و موجر است.
قانون اجاره خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، این روز‌ها در فصل جابه‌جایی مستاجران قرار داریم که همین امر باعث شده که بسیاری از مستاجران به دنبال واحد‌های مناسب برای زندگی باشند که البته با توجه به افزایش جهشی قیمت مسکن در بحث اجاره و همچنین خرید و فروش بسیاری از مردم دیگر کمتر به فکر زیبایی واحد‌های مسکونی و یا خوش نقشه بودن واحد‌ها هستند.

بر این اساس بسیاری از مستاجران تنها به فکر پیدا کردن واحد ارزان قیمت هستند؛ اما بد نیست که مستاجران به نکات قانون اجاره خانه توجه کنند، چرا که کوچک‌ترین بی‌توجهی به این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها در طول یک سالی که در آن واحد ساکن هستند با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شوند.

واحد مسکونی سنسور تشخیص مونوکسید کربن دارد؟

موضوعی که باید مستاجران به آن توجه کنند؛ این است که آیا سنسور تشخیص مونوکسید کربن در ساختمان وجود دارد یا خیر؟ چرا که سنسور تشخیص مونوکسید کربن وسیله‌ای با قیمت مناسب است که وجود آن در خانه و اتاق‌هایی که وسایل گازسوز دارند، بسیار ضروری است.

چه وسایلی در هنگام اجاره خانه نصب است

برخی خانه‌ها به صورت مبله شده اجاره می‌روند. از نکات اجاره خانه این است که از مشاور املاکی که خانه را برای بازدید به شما معرفی کرده است، یا صاحب‌خانه بپرسید مبله بودن خانه دقیقا شامل چه امکاناتی است؟ و کدام یک از وسایل روی خانه است و مستاجر می‌تواند پس از نوشتن قولنامه اجاره و حین اجاره‌نشینی از آن‌ها استفاده کند.

آیا وسایل سرمایشی و گرمایشی سالم هستند

اگر مستاجر حین بازدید از خانه متوجه شود که تاسیسات موتورخانه قدیمی است، باید بداند که احتمالا دردسر بزرگی در راه است. آب گرم موقتی که مدام قطع می‌شود و فشار آب کم آخرین موضوعاتی است که ساکنان را به دردسر می‌اندازد؛ بنابراین باید پیش از نوشتن قرارداد اجاره خانه از سلامت و عمر تاسیسات موتورخانه مطمئن شد.

مطلب پیشنهادی:  لزوم ساماندهی اجاره‌های نجومی اصفهان

قانون اجاره خانه

نزدیک‌ترین مترو یا بی آرتی کجا هست؟

یکی از موارد مهم در خصوص اجاره خانه توجه به فاصله خانه تا سایر مکان‌ها است، اگر افراد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، باید بدانند که نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، تاکسی و مترو چقدر با آنان فاصله دارد. همچنین نزدیک بودن و دسترسی داشتن به سوپرمارکت، سبزی و میوه فروشی، خشک‌شویی و نانوایی هم مهم است، به‌خصوص اگر از ماشین شخصی استفاده نمی‌شود.

برای آگاه شدن از فاصله خانه تا سایر مکان‌ها علاوه بر پرس‌وجو از مشاور املاک یا صاحب‌خانه یک راه خوب این است که افراد در اطراف محله پیاده‌روی کنند و از نزدیک امکانات موجود را ببینند. در این صورت می‌توان با محله هم بیشتر آشنا شد.

نقش پارکینگ در قانون اجاره خانه

موضوع پارکینگ یکی از مهم‌ترین مواردی است که به طور قطع باید مستاجران به آن توجه کنند؛ بنابراین اگر مستاجران ماشین شخصی دارند از نکاتی که باید به آن توجه کنند، داشتن یا نداشتن پارکینگ و جای پارک اطراف خانه است.

در بسیاری از آگهی‌ها اعلام می‌شود خانه پارکینگ دارد یا نه و مشاور املاک هم توضیحاتی در این باره ارائه می‌دهد. در قولنامه اجاره مشخص شود که پارکینگ ملک دقیقا کجا است.

ممکن است پارکینگ واحد موردنظر برای اجاره پارکینگ مزاحم باشد و لازم باشد در مورد آن با همسایه‌ها صحبت شود، اما اگر خانه پارکینگ نداشته باشد باید در مورد پارکینگ‌های اطراف یا شرایط و جای پارک و امنیت محله هم تحقیق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …