استرس چگونه باعث چاقی و لاغری شما می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استرس حسی آشناست که همه روزه آن را تجربه می‌کنیم. استرس علاوه بر تاثیر بر روان بر جسم ما نیز تاثیر می‌گذارد.
تاثیر استرس بر وزن

استرس بر وزن بدن تاثیر زیادی دارد و در چاقی و لاغری موثر است. وقتی بدن تحت فشار است، مغز هورمون‌های مختلفی را ترشح می‌کند. این هورمون‌ها عادات غذایی شما را بر هم می‌زنند و باعث می‌شوند هوس غذاهای شیرین یا شور کنید و اشتهای شما را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر ممکن است هورمون‌ها باعث شوند، اشتهایتان کم شود و به تدریج دچار کاهش وزن شوید. دلتامگ در این مطلب سعی کرده به زبانی ساده و خلاصه تاثیر استرس بر وزن را بررسی کند.

استرس و افزایش وزن

وقتی استرس داریم، بدنمان سرشار از هورمون‌های استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین می‌شود. ترکیب هورمون‌های استرس، انرژی بدن را به سرعت بالا می‌برد. این امر ابتدا باعث کاهش یا از بین رفتن اشتها می‌شود. اما از آنجا که شما این انرژی را با دویدن یا راه رفتن سریع مصرف نمی‌کنید، در پایان دچار گرسنگی شدیدی می‌شوید و همین موضوع باعث می‌شود به صورت افراطی غذا بخورید.

هورمون کورتیزول تا مدت زیادی، حتی بعد از اینکه عامل زمینه‌ساز استرس برطرف شد، باقی می‌ماند. این هورمون گرسنگی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که بیشتر غذا بخورید. سطح بالای کورتیزول، اغلب منجر به انباشته شدن چربی در اطراف ناحیه شکم می‌شود.

استرس چگونه باعث چاقی و لاغری شما می شود؟

استرس بیش از حد می‌تواند باعث غذا خوردن احساسی نیز شود. هنگامی که سطح کورتیزول بالا است، معمولا هوس کربوهیدرات می‌کنیم. به همین دلیل است که برخی از مردم به‌طور غیرارادی بعد از خوردن کربوهیدرات، مثل نان، سیب‌زمینی و … احساس بهتری پیدا می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  تهیه سس مایونز خانگی به روش سریع و آسان

استرس و کاهش وزن

اغلب افراد معمولا زمانی که تحت استرس قرار می‌گیرند، چاق می‌شوند. اما در برخی موارد هم برعکس آن رخ می‌دهد؛ یعنی فرد لاغر می‌شود. وقتی اضطراب دارید، در یک زمان فکرتان هزار جا می‌رود. در نتیجه تمرکزتان را بر احساس گرسنگی از دست می‌دهید.

استرس منجر به کاهش وزن ناخواسته می‌شود و باعث می‌شود اشتهایتان را از دست بدهید و به‌رغم غذا نخوردن در تمام طول روز، احساس سیری کنید. به این دلیل است که افراد مضطرب حتی اگر از یکی از وعده‌های غذایی صرف نظر کنند، همچنان احساس سیری دارند.

کنترل استرس

برای پیشگیری از افزایش و کاهش وزن ناخواسته به‌دلیل اضطراب، باید یاد بگیرید که چگونه هجوم هورمون‌ها در بدن را کنترل کنید. هر روز زمانی را برای استراحت برای خود درنظر بگیرید. سعی کنید غذاهای مغذی و معتدل بخورید. به غذا خوردن خود اهمیت دهید و حتی زمانی که سرتان شلوغ می‌شود نیز وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید.

پیشنهاد مطالعه:  ۵خوراکی تضمین‌کننده سلامتی در پیری!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

احساس خجالت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

یکی از خاطرات خود را به خاطر بیاورید که باعث خجالت شما شده حتی ممکن است زمان زیادی از این …