رعایت این نکات هنگام تمدید قرارداد اجاره ضروری است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در عقد اجاره قانون‌گذار برای اینکه حق و حقوق هر دو طرف رعایت شود قوانین و مقرراتی را تعیین کرده است. یکی از مواردی که در بخش اجاره ملک مطرح است، تمدید اجاره است.
نکات ضروری هنگام تمدید قرارداد اجاره

یکی از مواردی که در بخش اجاره ملک مطرح است، تمدید اجاره است. زمانی‌که مهلت قرارداد اجاره تمام می‌‎‌شود، دو حالت متصور است. مستاجر ملک را تخلیه می‌کند یا با موجر به توافق می‎‌رسند مدت بیشتری در مورد اجاره بماند که به آن تمدید اجاره‌نامه می‌گویند. در این مطلب از دلتامگ به موضوع نکات ضروری هنگام تمدید قرارداد اجاره می‌پردازیم.

نکات ضروری هنگام تمدید قرارداد اجاره

تمدید اجاره در بنگاه املاک

بهترین و مطمئن‎‌ترین روش، تمدید کردن قرارداد اجاره در بنگاه معاملات ملکی است. وقتی که تمدید اجاره در بنگاه انجام شود، برای قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر دوباره منعقد می‌‎شود، می‌توان کد رهگیری املاک دریافت کرد.

تمدید اجاره در بنگاه به شیوه‌های زیر انجام می‌شود:

  • تمدید اجاره در سامانه سراسری املاک کشور و دریافت کد رهگیری
  • پشت‌نویسی اجاره‌نامه
  • تنظیم اجاره‌نامه جدید یا متمم قرارداد اجاره

تمدید شفاهی اجاره‌نامه

برخلاف تمدید اجاره در بنگاه مشاور املاک می‌توان گفت نامناسب‎‌ترین روش تمدید، تمدید شفاهی و بیانی بین مالک و مستاجر است. زیرا در صورت بروز اختلاف طرف‌های قرارداد از نظر اثبات توافقاتی که بین خود رد و بدل کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند.

 تمدید قرارداد اجاره

تمدید اجاره بین طرف‎‌های قرارداد

این روش که در اصطلاح تمدید اجاره، به‌صورت دستی گفته می‎‌شود در مواردی است که مالک و مستاجر به‌جای مراجعه به بنگاه املاک، تصمیم می‎‌گیرند به شکل دستی و پشت‌نویسی، قرارداد را تمدید کنند. فقط باید شهود، پشت قولنامه ملک را امضا کنند و پشت‌نویسی به‌طور دقیق و صحیح انجام شود.

مطلب پیشنهادی:  توقیف سرقفلی به چه معناست؟

نکات قانونی تمدید اجاره‌نامه ملک

  • برای تمدید قرارداد، باید شروط یا تغییراتی در آن صورت گیرد و کلیه شرایط و تغییرات جدید به‌طور دقیق و با جزئیات در اجاره‌نامه جدید درج شود.
  • در زمان تمدید اجاره، افرادی به عنوان شاهد حضور داشته باشند و در مواردی که لازم است تحت عنوان شاهد قرارداد اجاره را امضا کنند. این اقدام به این دلیل است که اگر اختلاف و دعوایی بین موجر و مستاجر رخ داد، شهود در مراجع قانونی حاضر و شهادت بدهند.
  • افراد برای تنظیم قرارداد اجاره جدید یا تمدید آن از متن‎‌های آماده در اینترنت استفاده نکنند و این کار را به مشاور املاک متخصص محول کنند تا با توجه به شرایط واقعی هر دو طرف قرارداد، یک قرارداد اجاره‌ای صحیح تنظیم کنند.
  • دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات ملکی چه خرید و فروش و چه اجاره ملک مطابق قانون اجباری است، این امر در زمان تمدید اجاره‌نامه باید رعایت شود.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: به این نکات مهم هنگام پرداخت اجاره‌بها توجه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنن…