تنها مسجد چوبی جهان که هرگز فرو نمی‌ریزد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‌توانید تصور کنید مسجدی از جنس چوب ساخته شده که در برابر زلزله مقاوم باشد؟
دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور با تمام روستاهایی که تاکنون دیده‌اید متفاوت است. دهکده چوبی نیشابور یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی ایران است و سبک آن الهام‌گرفته از معماری روستاهای آمریکای مرکزی است. این مجموعه همان طور که از نام آن نیز پیدا است، تمام بناهای آن از چوب ساخته‌شده‌اند. در دهکده چوبی نیشابور، می‌توانید در کتابخانه و یا نانوایی بنشینید و از این شاهکار معماری لذت ببرید. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره جزئیات معماری این دهکده چوبی بیشتر بدانید، تا پایان با دلتامگ همراه باشید.

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی کجا است؟

دهکده چوبی یکی از جاذبه‌های دیدنی‌ نیشابور است. درون این دهکده چوبی کتابخانه، نانوایی، رستوران، موزه و مسجد قرار دارد. اما مسجد این مجموعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود. همه اجزای آن از چوب ساخته‌شده و اولین مسجد چوبی ضد زلزله در جهان است. بنای اولیه مسجد چوبی در سال ۱۳۲۵ در زمان ملامحمد آقازاده، بنیان‌گذار اصلی روستا گذاشته‌شد. در آن دوره مسجدی تقریبا به وسعت مسجد فعلی و در همین مکان برپا‌ شده بود که دیوارهای آن کاه‌گلی و سقفی چوبی داشت.

پس از اصلاحات ارضی در دوره حکومت محمدرضا شاه پهلوی، ساکنان روستا را ترک کردند و ساختمان مسجد به‌دلیل عدم توجه و رسیدگی ویران شد. سرانجام در سال ۱۳۸۷ مهندس حمید مجتهدی، مسجد را دوباره بازسازی کرد. وی در آمریکا درس خوانده‌بود و سرمایه چندانی برای این کار نداشت. با این وجود با کمک مردم محلی توانست این شاهکار معماری را با دانش خود خلق کند.

معماری مسجد چوبی

معماری مسجد چوبی

برای ساخت این مسجد، زمینی به مساحت 200 متر مربع در نظر گرفتند. اگر از دور که به مسجد نگاه کنید، شبیه به کشتی وارونه‌ای است که روی زمین قرار گرفته‌است. دیواره‌های دوجداره این مسجد به گونه‌ای اسکلت ساختمان را نگه داشته‌اند که تا قرن‌ها مانع از تخریب آن شده‌‌است. اسکلت مناره‌ها، سقف و دیواره‌ها به روش عنکبوتی به یکدیگر متصل هستند. در این شیوه، مناره‌ها طوری به بنا متصل شده‌اند که وزن چهار تنی خود را به مقدار مساوی ابتدا روی سقف، سپس دیواره و از آنجا به زمین منتقل می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  در این معبد مجسمه‌ها حرف می‌زنند!

به همین دلیل دیوارهای مسجد کمی زاویه‌دار هستند، تا بتوانند وزن مناره‌ها را راحت‌تر به زمین منتقل کنند. این مسجد دارای سه درب ورودی، دو مناره و پنج پنجره است. هریک از این مناره‌ها 13 متر ارتفاع و 4 تن وزن دارند. جالب است بدانید برای ساخت این مسجد از ۴۰ تن چوب استفاده شده‌است. مهندس مجتهدی برای ساخت محراب مسجد، از چوب درخت توتی استفاده‌کرده که سال ها پیش پدربزرگ ایشان محمد آقازاده در روستا کاشته‌بود.

همچنین منبر این مسجد نیز ساخته‌شده از چوب درخت گیلاس است. سقف مسجد به شکل پولکی از بیرون تزیین‌شده و جلوه آن را خاص و دیدنی کرده است. درب‌های مسجد نیز از چشم هنرمندانه معمار کنار نمانده است. هر یک از درب‌ها دو لنگه دارد و  روی هر کدام ۹ عدد گل از جنس برنج به عنوان تزیین به کار رفته است. یکی از نکات جالب دیگر درباره مناره‌های مسجد چوبی این است که می‌توان از طریق نردبان داخل مناره‌ها به بالای مناره دسترسی پیدا کرد و در آنجا شاهد یک شگفتی معماری دیگر بود. در محل اتصال مناره به سقف، یک دریچه به چشم می‌خورد، این دریچه‌ مانند یک کانال تهویه عمل می‌کند به گونه‌ای که در تابستان، هوای گرم داخل مسجد را به بیرون و هوای تمیز را از راه بادگیر مخصوصی در سقف تعبیه شده، به داخل مسجد هدایت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: حمامی که بازدید از آن شما را به دوره صفویه می‌برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با کابینت‌های مدرن آشپزخانه ای زیبا داشته باشید

کابینت‌های مدرن نوعی کابینت آشپزخانه هستند که با خطوط تمیز، سطوح صاف و عدم وجود جزئیات مشخ…