هزینه انتقال ملک را چه کسی باید پرداخت کند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که هنگام فروش ملک مطرح می‌شود آن است که هزینه انتقال سند ملک به عهده کیست؟
پرداخت هزینه انتقال ملک

فرایند خرید ملک هزینه‌هایی را به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم به خریدار و در مواقعی به فروشنده تحمیل می‌کند که آگاهی از آن‌ها می‌تواند موجب شود تا حساب شده وارد معامله شوید و با کسری بودجه مواجه نشوید. در این مطلب از دلتامگ به موضوع پرداخت هزینه انتقال ملک می‌پردازیم.

هزینه تنظیم سند

تنظیم اسناد و انتقال آن برای طرفین معامله هزینه دارد. این هزینه‌ها چند نوع است که بسته به نوع آن مربوط به یک طرف معامله می‌شود. برای انتقال سند ملک دو دسته هزینه وجود دارد که در زیر آورده شده است:

  • هزینه‌های پیش از تنظیم سند

هزینه استعلام ثبت و پرداخت دارایی قبل از تنظیم سند انجام می‌شود که هر دو مربوط به فروشنده است. این بدان جهت است که این هزینه‌ها مربوط به ملک است و باید مالک پرداخت کند. از آن‌جایی که این هزینه‌ها قبل از تنظیم سند باید پرداخت شود و هنوز ملک در اختیار مالک قبلی است او باید این هزینه‌ها را پرداخت نماید. زمانی‌که فروشنده برای تنظیم سند قطعی به دفترخانه مراجعه می‌کند پرداخت هزینه‌ها و استعلام آغاز می‌شود. در این‌جا هزینه مالیات انتقال ملک هم باید توسط فروشنده پرداخت شود زیرا که هنوز ملک در مالکیت فروشنده است.

هزینه انتقال ملک

  • هزینه‌های مربوط به تنظیم سند

هزینه‌های دیگری که برای تنظیم سند قطعی لازم است هزینه حق‌الثبت و حق‌التحریر است. این هزینه‌ها امروزه به سه روش قابل پرداخت است. یکی از این روش‌ها نصف نصف است که در آن هر طرف، از جمع هزینه‌های انتقال، نصفش را پرداخت می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  مجازات فیلمبرداری مخفیانه چیست؟

هرچند قانون‌گذار هزینه حق‌الثبت را بر دوش فروشنده و پرداخت هزینه حق‌التحریر را بر دوش خریدار و فروشنده به‌صورت نصف نصف گذارده است اما دفاتر اسناد رسمی در عرف این هزینه‌ها را به‌صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌کنند.

سومین روشی که در پرداخت هزینه انتقال سند رسمی وجود دارد و عرف نیست اما باید رعایت شود شیوه توافق طرفین است. در این روش توافقی بین دو طرف مبنی بر این که کدام طرف همه هزینه‌ها را پرداخت کند یا اینکه هر طرف چه مقدار از هزینه‌ها را پرداخت نماید صورت می‌گیرد. این توافق از طرف دفترخانه لازم‌الاجرا است.

پرداخت کردن هزینه انتقال سند

پیشنهاد مطالعه: به این نکات مهم هنگام پرداخت اجاره‌بها توجه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …