معماری اسرارآمیز معبد نفرین شده

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای ساخت معبدی که در شهر اسرارآمیز بعلبک قرار دارد، 100 هزار برده هنگام حمل ستون‌های آن کشته شدند.
شهر اسرارآمیز بلعبک

کشور لبنان یکی از کشورهای غرب آسیا است که به عروس خاورمیانه معروف است. این کشور به دلیل قرارگیری در کنار دریای مدیترانه، همواره پل ارتباطی بین آسیا و جهان غرب بوده است. اولین نشانه‌های تمدن در خاک این کشور مربوط به 7 هزار سال قبل است. لبنان خاستگاه امپراتوری فنیقی‌ها ( 1150 تا 539 قبل از میلاد) می‌باشد. اما در سال 64 میلادی، تحت سلطه امپراتوری روم قرار گرفت و به یکی از مراکز اصلی مسیحیت تبدیل شد. در این کشور هنوز هم آثاری از مکان‌ها و معابد روم باستان وجود دارد. از جمله این بناهای تاریخی شهر اسرارآمیز بعلبک است که جاذبه‌های تاریخی بسیاری در آن قرار دارد. در صورتی که علاقه‌مند هستید با این شهر تاریخی در لبنان بیشتر آشنا شوید، تا انتها این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شهر اسرارآمیز بلعبک

تاریخچه شهر اسرارآمیز بعلبک

در شمال شرق کشور لبنان و در  شرق رودخانه لیتانی، درون یک دره کوهستانی شهر تاریخی بعلبک قرار دارد که دو رود بزرگ از درون شهر عبور می‌کنند. نام این شهر از خدای کنعانی Baal که نامش به معنای خداوندگار بود، گرفته شده‌است. قدمت این شهر براساس تحقیق باستان‎‌شناسان به دوران نوسنگی یعنی 3000 تا6000 قبل از میلاد باز می‌گردد. این مکان به دلیل قدمت تاریخی‌اش از شگفتی‌های جهان باستان به شمار می‌رود و به عنوان شهری اسرارآمیز و رمزآلود شناخته می‌شود. بعلبک شهرت خود را مدیون آثار تاریخی بجا مانده از روم باستان است و به دلیل وجود این جاذبه‌های تاریخی در سال 1984 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. در زمان جنگ جهانی اول فرانسوی‌ها این شهر را به اشغال خود درآوردند و به کشور لبنان محلق کردند.

این شهر در طول تاریخ بارها مورد هجوم اقوام مختلف از جمله آشوریان و بابلیان قرار گرفته‌است. هنگامی که این شهر به تسلط رومی‌ها درآمد، تعداد زیادی معبد در این شهر برای خدایان خود ساختند. از بزرگترین و معروف‌ترین معابدی که رومیان ساختند، معبد ژوپیتر است که در قرن یک میلادی با ارتفاع 90 متر در یک زیربنای بسیار وسیع ساخته شده است.

مطلب پیشنهادی:  4 علت مهم رشد نکردن گیاه شمعدانی را بشناسید!

معابد شهر بلعبک

معماری معبد ژوپیتر

هنگامی که به درون معبد وارد می‌شوید، یک راه پله پیش روی شما قرار دارد که به درب اصلی ختم می‌شود. درون بنا یک حیاط شش ضلعی و یک حیاط مرکزی بزرگ با دو محراب بلند و ستون‌های گرانیتی خاکستری و صورتی به چشم می‌خورند. سنگ‌هایی که برای ساخت این ستون‌ها به کار برده‌شده است، بیش از چند تن وزن دارد.

علاوه بر پله‌های منتهی به درب ورودی، پله‌های دیگری وجود دارند که شما را به بخش دیگر ساختمان هدایت می‌کنند. در این بخش مجسمه‌هایی از خدایان قرار دارد. همچنین ده ستون در امتداد جبهه ایوان دیده می‌شود و در ضلع دیگر آن 19 ستون دیگر قابل مشاهده است. ستون‌های این معبد از بلندترین ستون‌های معابد قرون وسطایی است. ارتفاع ستون ها 22/9 متر و قطر آنها 2/2 متر می‌باشد. تعدادی از آنها در زمان سلطنت سلطان سلیمان از بین رفت و بعد از زلزله که در این مکان رخ داد، اکنون تنها 6 ستون از آن‌ها باقی مانده است.

معابدی که در شهر بعلبک قرار دارند

  • معبد باخوس بعلبک
  • معبد ونوس بعلبک
  • مزار شیث نبی بعلبک

پیشنهاد مطالعه: آیا تنها کلیسای سرخ در ایران را می‌شناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 ایده کاربردی برای چیدمان خانه به سبک مینیمال

افراد بسیاری هستد که هنگام چیدمان پذیرایی، سادگی را بسیار ترجیح می‌دهند و از محیط‌های شلوغ…