مقایسه چه تاثیری بر روان ما می‌گذارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خیلی اوقات ما به صورت ناخودآگاه شروع به مقایسه خود با دیگران می‌کنیم. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم این کار چه آسیبی به ما می‌زند.

شما بیشتر خودتان را با چه‌ افرادی مقایسه می‌کنید؟ برای پاسخ دادن به این سوال به آخرین باری که در شبکه‌های اجتماعی مشغول گشت زدن بودید، فکر کنید. دیدن چه عکس‌هایی باعث شد حسرت بخورید و به این فکر کنید که زندگی‌ شما یکنواخت و کسل‌کننده است؟ یا فکر کنید به اینکه نتوانسته‌اید در زندگی به موفقیت‌هایی که شایسته آن‌ها بوده‌اید، برسید؟ تاریخچه مقایسه‌کردن خود با دیگران به زمانی برمی‌گردد که بشر به وجود آمده‌است. انسان از وقتی خود را شناخت، شروع به مقایسه کردن خود با دیگران کرد. در این مطلب دلتامگ به بررسی تاثیر منفی مقایسه کردن بر روان افراد می‌پردازد. درواقع می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مقایسه کردن چه آسیبی به ما می‌زند؟

آسیب های مقایسه کردن

تاثیر منفی مقایسه کردن بر روان

دیگران خیلی خوشبخت هستند! شرط می‌بندم هرگز باهم دعوا نمی‌کنند و مشکلی ندارند! فقط زندگی من پر مشکل است! مطمئنا برای همه ما پیش آمده‌است، هنگامی که در صفحات اجتماعی عکس‌های دوستان و همکاران و حتی غریبه‌ها را دیده‌ایم، این جملات را با خود تکرار کرده‌ایم. حتی گاهی آرزو کرده‌ایم که ای‌کاش می‌توانستیم حتی برای مدتی کوتاه، جای آن‌ها باشیم. مدت‌ها در میان عکس‌های دیگران می‌گردیم. حتی گاهی گمان می‌کنیم که مشکلی داریم که زندگی‌هایمان همچون آن‌ها نیست و خودمان را سرزنش می‌کنیم.

روان‌شناسان به حالت تله مقایسه اجتماعی می‌‌گویند. شکی نیست که ظهور رسانه‌های اجتماعی این تله را خیلی بزرگ‌تر و پررنگ‌تر کرده‌است. بسته به اینکه با چند نفر در رسانه‌های اجتماعی ارتباط دارید و اینکه هر چند وقت یک بار عکس‌هایشان را پست می‌کنند، هر روز با دنیایی از چهره‌های خندان و لحظاتی روبه‌رو هستید که عمدا با این هدف طراحی شده‌اند که شاد و خوشبخت و مثبت و پربازده بودنِ مردم را نشان دهند. اما نکته‌ای که فراموش می‌کنیم این است که این شبکه‌ها با همین هدف ( یعنی تظاهر و پنهان کردن واقعیت‌های زندگی )، طراحی شده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  این مدل مانتوهای پاییزی امسال مد هستند

دلتامگ

احساس فشاری که از مقایسه‌ کردن تجربه می‌کنید ممکن است به‌شدت زندگی‌تان را تحت تاثیر قرا دهد و آن را مختل کند. حتی امکان دارد از نظر جسمی و روحی به شما آسیب بزند. بعضی از تحقیق‌ها نشان داده‌اند که مقایسه کردن خود با دیگران باعث می‌شود مدام متوجه ضعف‌ها و ایرادهای خودتان بشوید و نقاط قوت و تلاش‌های خود را نادیده بگیرید. این آسیب به مرور شدید تر هم می‌شود، حتی تا آنجایی که خطر بیماری‌های روانی همچون افسردگی را نیز افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری: اعتبار به خود و تفکر درونی بهترین راه برای پرهیز از مقایسه است؛ اما انجام این کار به این سادگی‌ها نیست. اگر می‌خواهید از مقایسه کردن خود دست بردارید، راه سختی در پیش دارید؛ اما همین که به این نکته آگاه شده‌اید، یعنی در مسیر درست قرار دارید. در ادامه روش‌هایی برای رهایی از این دام را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: این ۴ جمله را هرگز از زبان باهوش‌ها نمی‌شنوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا با مایکروویو

معمولاً برای گرم‌کردن غذا آن را در مایکروویو می‌گذاریم. اگرچه گرم کردن غذا با مایکروویو ام…