چگونه در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیریم؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی در زندگی دارند و حتی امکان دارد، مسیر زندگی ما را تغییر دهند ولی وسواس بیش از حد و تعلل نیز مانع از تصمیم‌گیری درست می‌شود.
بهترین تصمیم در کمترین زمان

شما در تصمیم‌‌گیری چگونه عمل می‌کنید؟ آیا زمان بسیار زیادی را برای هر تصمیم‌ صرف می‌کنید؟ آيا دائم واهمه دارید تصمیم اشتباهی بگیرید؟ آیا احساس می‌کنید نیاز است پیش از تصمیم‌ گیری، تک‌تک گزینه‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید؟ با این مطلب از دلتامگ همراه باشید تا شما را با نکاتی که به شما کمک می‌کند، بهترین تصمیم در کمترین زمان را بگیرید، آشنا سازیم.

میان تصمیم‌ها تفاوت قائل شوید

تصمیم‌های کوچک و بزرگ یکسان نیستند. پس لازم نیست برای همه تصمیم‌ها به یک اندازه انرژی صرف کنیم. همیشه قبل از اینکه تصمیمی بگیرید، از خودتان بپرسید:

۱. این تصمیم چقدر اهمیت دارد؟

۲. تاثیر این تصمیم روی زندگی من تا چند وقت ادامه دارد؟ یک روز؟ یک ماه؟ یک سال؟ یا بیشتر؟

۳. اگر اشتباه تصمیم بگیرم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

چگونه بهترین تصمیم ها را بگیریم

نکته بعدی که به شما کمک می‌کند بهترین تصمیم در کمترین زمان را بگیرید این است که اهداف خود را بشناسید

پیش از آغاز فرایند تصمیم ‌گیری ابتدا اهداف اصلی خود از آن تصمیم‌ را شناسایی کنید. با این تصمیم قصد دارید به چه چیزی برسید؟ از اهداف خود به‌عنوان راهنمایی در فرایند تصمیم‌‌گیری استفاده کنید. دانستن هدف نهایی به ما کمک می‌کند که در تصمیم‌گیری سریع و قاطع عمل کنیم؛ زیرا به‌سرعت می‌توانیم ارزیابی کنیم که کدام گزینه به ما کمک می‌کند به هدف نهایی خود دست یابیم.

به کامل بودن فکر نکنید

اگر نمی‌خواهید درباره موضوع حیاتی و تعیین‌کننده‌ای تصمیم‌ بگیرید، لازم نیست به کمال‌ فکر کنید. بهترین کار این است که تصمیم نسبتا خوبی در مدتی مناسب بگیرید و سپس براساس آن عمل کنید. تلاش برای بی‌عیب بودن باعث می‌شود در تصمیم خود خطا کنید. سعی کنید نسبتا خوب باشید.

مطلب پیشنهادی:  3 روش فریز کردن اسفناج، که خواص آن را حفظ می‌کند!

برای بهترین تصمیم در کمترین زمان گزینه‌های بد را حذف کنید

در گام بعدی، برای خوب تصمیم گرفتن، باید گزینه‌های بد را حذف کنید. وجود تعداد زیادی از گزینه‌های مختلف موجب آشفتگی و شلوغی در فرایند تصمیم‌ گیری می‌شود. بنابراین سریعا گزینه‌های بد را حذف کنید تا ارزیابی گزینه‌های باقی‌مانده راحت‌تر شود. برای اینکه تشخیص دهید کدام گزینه‌ها را باید حذف کنید، به اهدافی که برای تصمیم‌ گیری دارید، رجوع کنید و گزینه‌هایی را که اطمینان دارید کمکی به برآورده‌شدن اهداف شما نمی‌کنند، شناسایی و کنار بگذارید.

دلتامگ

قاطع باشید

یکی از نکات تصمیم‌گیری سریع اما هوشمندانه این است که اگر در انتخاب گزینه‌ها گیج و سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید، فقط یکی را انتخاب کنید و براساس آن ادامه دهید. پس از انتخاب آن گزینه، دیگر به عقب نگاه نکنید و سایر گزینه‌ها را مرور نکنید. شاید این انتخاب به‌نظر بی‌پروایی و بی‌ملاحظگی باشد. ولی این‌طور نیست. دلیل نگه‌داشتن این گزینه‌ها و حذف‌نشدن آن‌ها در مرحله قبل این است که گزینه‌های خوبی‌ هستند.

نتیجهگیری: تصمیم ‌گیری هنر نسبتا پیچیده‌ای است ولی آشنایی با تصمیم گیری و آشنایی با روش‌هایی که به ما کمک می‌کنند تا تصمیم خوبی بگیریم، می‌تواند این فرآیند را برای ما آسان کند.

پیشنهاد مطالعه:  این ۴ جمله را هرگز از زبان باهوش‌ها نمی‌شنوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

احساس خجالت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

یکی از خاطرات خود را به خاطر بیاورید که باعث خجالت شما شده حتی ممکن است زمان زیادی از این …