با این 5 خوراکی مشکل بیخوابی خود را رفع کنید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دغدغه‌های انسان امروزی، باعث کم‌خوابی و مشکلاتی در کیفیت خواب می‌شود. مضرات کم‌خوابی آن قدر گسترده است که هم بر جسم و هم بر روان فرد اثر سو دارد.
رفع مشکل بیخوابی

شب زمان خواب و استراحت است. احتمالا شما هم شب‌هایی را داشته‌اید که نتوانستید خوب بخوابید، روز بعد حالتان چطور بوده‌است؟ احتمالا به خاطر بیخوابی شب قبل، کلافه و عصبی شده‌اید و کیفیت عملکرد روزانه‌تان پایین آمده‌است. اهمیت خواب درسلامتی انکارناپذیر است. خواب کافی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و سلامت مغز و گوارش را تضمین کند. خوب خوابیدن حتی در ظاهر شما هم تاثیر می‌گذارد و شما را زیباتر می‌کند. در این بین یک سری خوراکی‌ها هستند که می‌توانند به رفع مشکل بیخوابی کمک کنند و کیفیت خواب را بهبود ببخشند. در این مطلب دلتامگ برخی از این خوراکی‌ها را به شما معرفی می‌کند.

موادغذایی که به رفع مشکل بیخوابی کمک می‌کنند

مضرات کم‌خوابی آن قدر گسترده است که هم بر جسم و هم بر روان فرد اثر سو می‌گذارد. بنابراین مهم است به میزان خواب خود توجه کنید. مصرف این مواد غذایی می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد و اگر مشکلات خواب دارید، آن‌ها را کمتر کند:

با این خوراکی ها راحت بخوابید

بادام و گردو

بادام حاوی مواد مغذی همچون فسفر، منگنز و ریبوفلاوین است. مصرف مداوم بادام، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی همچون بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. مصرف میزان کافی از منیزیم می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود؛ به‌ویژه برای افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند. منیزیم التهاب را کاهش می‌دهد و می‌تواند میزان کورتیزول که هورمون استرس است، کاهش دهد. گردو سرشار از مواد مغذی است. فیبر، منیزیم، مس، منگنز و فسفر از جمله موادی است که در این خوراک مفید به‌وفور یافت می‌شود. همچنین گردو از چربی‌های سالمی همچون لینولئیک اسید و اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل شده‌اند که در بهبود کیفیت خواب تاثیر دارند.

چای بابونه

چای بابونه سرشار از  آنتی اکسیدان‌ است و به کاهش التهاب کمک می‌کند. مصرف این چای برای سلامتی مفید است. به‌علاوه نوشیدن چای بابونه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، اضطراب را کم می‌کند و سلامت و زیبایی پوست را تامین می‌کند. بابونه یک ماده خواب‌آور به‌شمار می‌آید و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد. همچنین افسردگی را که خود یکی از عوامل مهم اختلالات خواب است تسکین می‌دهد. بنابراین پیش از خواب یک فنجان چای بابونه بنوشید تا خوب بخوابید.

مطلب پیشنهادی:  سفر به زریوار، نگین غرب ایران

کیوی، یک میوه کم‌کالری که به رفع مشکل بیخوابی کمک می‌کند

کیوی یک میوه کم‌کالری است. این میوه مقدار قابل‌توجهی مواد مغذی مثل ویتامین c و k و پتاسیم دارد که مصرف آن را قبل از خواب ضروری می‌سازد. مثلا کیوی سروتونین دارد که می‌تواند اختلالات خواب را بهبود دهد و کیفیت آن را بالا ببرد. ضمن این‌که کاروتنوئید و ویتامین C موجود در کیوی نیز اثر خواب‌آوری دارند. پس مصرف ۱ تا ۲ کیوی متوسط قبل از خواب کمک می‌کند که راحت‌تر بخوابید و خواب باکیفیت‌تری داشته باشید.

کاهو

کاهو حاوی لاکتوکاریوم است که خواص آرام‌‎بخشی دارد و کلسیم موجود در آن به بهبود خواب کمک می‌کند. شما می‌توانید از یک فنجان چای کاهو قبل از خواب استفاده کنید. برای درست کردن چای، یک یا دو برگ کاهو را در دو فنجان آب جوش به مدت پنج دقیقه بجوشانید و اجازه دهید خنک شود و میل کنید.

دلتامگ

شیرو لبنیات

مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر بخوابید. سروتونین و تریپتوفان موجود در شیر به شما کمک می‌کند آسوده بخوابید. شیر یک منبع غنی کلسیم محسوب می‌شود و برای تنظیم تولید ملاتونین بسیار عالی است. علاوه بر شیر می‌توانید از سایر لبنیات چون پنیر و ماست نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: با این ۵ روش استرس خود را کاهش دهید!

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

۵ روش برای کنترل استرس و مدیریت آن

در این مطلب از دلتامگ روش های کنترل استرس و مدیریت آن را بررسی کرده‌ایم تا با به کارگیری آ…