سن پترزبورگ ایران را از نزدیک ببینید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معماری متفاوت و مدرن سن پترزبورگ در زمانی طراحی شد که رشت تحت تاثیر رفت و آمد خارجی‌ها بود و نگاهی به دنیای مدرن داشت. درنتیجه این عمارت سفیدرنگ و زیبا به نماد شهر رشت تبدیل شده است.
کاخ شهرداری رشت

در اوایل سلطنت رضا پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰) میدان شهرداری رشت احداث شد. در مجموعه زیبا کاخ شهرداری رشت، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران دیده می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد شهر رشت است. این بنا هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دید و چندی بعد توسط روبرت واهانیان، به‌صورت سابق مرمت شد. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره این ساختمان زیبا بیشتر بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ مراه باشید.

هر آنچه که باید درباره عمارت شهرداری رشت بدانید

از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی و دیدنی در شهر رشت، ساختمان سفید میدان شهرداری است. خیابان‌های منتهی به این میدان، تا فاصله چند صد متر سنگ‌فرش شده‌اند. به همین دلیل، تردد ماشین در این فاصله ممکن نیست. دسترسی به این میدان از طریق خیابان‌های علم‌ الهدی، امام و شریعتی امکان دارد. از ویژگی‌های جذاب این ساختمان، اجرای روزانه موسیقی زنده در صبح و هنگام مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر است. این کاخ زیبا که بیش از 90 سال از عمر آن می‌گذرد، در سال 1356 به عنوان آثار ملی اران به ثبت رسید.

تاریخچه شهرداری

تاریخچه عمارت شهرداری رشت

دوره مشروطه آغاز تغییر و تحولات شهر رشت بود. با تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶ شمسی، رشت نیز جزو اولین بلدیه‌ها به‌شمار رفت. بنای کاخ شهرداری رشت، به دستور میرزاخلیل و اداره بلدیه در غرب میدان شهرداری ساخته‌شد. زمین کاخ قبل از ساخت یک تپه بود که قبر سیدی روی آن  قرارداشت. بعد از ساخت بنا، قبر سید تخریب شد و به تبع آن برخی ساختمان‌هایی که در مسیر نقشه ساخت عمارت بودند نیز تخریب شدند. باتوجه به اهمیت این موضوع و غلبه مذهب بر تجدد، تخریب این قبر برای مردم ساکن رشت قابل هضم نبود و منجر به‌ شکل‌گیری اعتراضات شد. به دنبال این اعتراضات حاکم رشت عزل شد و فضل‌الله زاهدی جایگزین او شد. وی دستور داد برای آنکه اعتراضات مردم فروکش کند، قبر را به داخل ساختمان انتقال دهند.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین کفپوش پذیرایی را تنها با 6 ترفند ساده انتخاب کنید

درون این کاخ ساختمان‌های عمومی شامل موزه‌پست و هتل ایران که از معماری ویژه‌ای برخوردار هستند، قرار گرفته‌است که معروف به مجموعه میدان شهرداری رشت است. گفته شده که شروع ساخت کاخ در سال ۱۳۰۲ شمسی آغاز شد و تا سال ۱۳۰۵، یعنی اوایل کار حکومت رضا شاه پایان یافت و در این سال به‌عنوان ساختمان بلدیه شهر رشت شروع به کار کرد.

معماری عمارت شهرداری رشت

معماری عمارت شهرداری رشت

سبک معماری ساختمان، به شیوه معماری روسی است. معمار این بنای زیبا، یک فرد روسی با نام سردارف است که طرح بنا را براساس الهام از معماری جدید سن پترزبورگ انتخاب کرده و با استفاده از معماران ایرانی ساکن رشت، شروع به ساخت بنا کرد. این کاخ در حدود ۲۴ متر ارتفاع دارد. در گذشته از برج این کاخ معمولا برای دیده‌بانی استفاده می‌شد. آرم شهرداری رشت روی ساختمان به‌شکل دو کلید روی هم قرارگرفته به‌صورت ضربدر طراحی شده است که نماد گشایش مشکلات شهری است. از این آرم در پرچم‌های درون شهری روی پل‌ها و رودخانه‌های شهر نیز استفاده می‌شود.

برج ساعت شهرداری‌رشت

سه سال بعد از ساخت عمارت شهرداری، ساعت مخصوص ساختمان که در آن دوره نماد تجدد و زمان شناسی محسوب می‌شد در این مجموعه ساخته شد. در آن زمان برخی دیگر از شهرهای ایران نیز برج ساعت ساخته شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به تبریز و ساری اشاره کرد. زنگ این ساعت در حال حاضر در هر ساعت، به تعداد همان ساعت به صدا در می‌آید و ساکنان شهر را از زمان روز آگاه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: ارگی که جسدهای کودکان را در خود پنهان کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

گام‌هایی ساده برای بازسازی آشپزخانه قدیمی به آشپزخانه‌ای لاکچری

بازسازی آشپزخانه قدیمی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز باشد. با کمی برنامه‌ری…