آیا تنها کلیسای سرخ در ایران را می‌شناسید؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعد از سفر ناصرالدین‌شاه به خارج، برای برقراری ارتباط بیشتر بین ایران و کشورهای اروپایی دستور ساخت این کلیسای کوچک و زیبا صادر شد.
کلیسای کانتور از جاذبه‌ های تاریخی قزوین

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای شمال غربی ایران، استان قزوین است. این شهر در بلندای ۱٬۲۷۸ متری از سطح دریا واقع شده‌است. ریشه شهر قزوین متعلق به دوران ساسانیان است که به دستور شاپور رونق یافته‌است. قزوین در زمان حکومت صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بوده‌ و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است. کلیسای کانتور از جاذبه‌ های تاریخی قزوین به شمار می‌رود که بسیار پر رمز و راز است. برای آشنایی بیشتر با آن تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

کلیسای کانتور کجاست؟

در جنوب پارک مشاهیر یا لاله‌ها واقع در محدوده بلوار آیت‌الله طالقانی، کلیسای معروف کانتور یا همان برج ناقوس قرار دارد. قدمت این کلیسا به دوران پهلوی باز می‌گردد، و جزو معدود کلیساهای ارتدکس در ایران به شمار می‌آید. برای رفتن به این کلیسا، می‌توانید از میدان شهدا در مرکز قزوین به‌سمت شمال شهر حرکت کنید. پس از عبور از بلوار شهدا و خیابان پیغمبریه در امتداد خیابان تاریخی سپه، به سبزه‌میدان خواهید رسید. کلیسای کانتور در ضلع جنوبی پارک مشاهیر قرار دارد.

کلیسای کانتور کجاست؟

تاریخچه کلیسای کانتور

بعد از جنگ جهانی دوم هنگامی که ایران به اشغال روس‌ها درآمد، کلیسای کانتور در قزوین ساخته‌شد. کانتور به زبان روسی به‌ معنای مقر یا مرکز است. بعد از خروج روس‌ها از ایران، این کلیسا خالی شد. همین امر باعث شد این کلیسا به‌عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری شود. البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست‌ساز و دیگر صنایع دستی نیز قرار دارد. در قزوین دو کلیسای دیگر نیز وجود دارد که فعال هستند و مسیحی‌ها و ارمنی‌ها برای مراسم خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما اجازه بازدید از آن‌ها وجود ندارد.

کلیسای کانتور از جاذبه‌ های تاریخی قزوین

معماری کلیسای کانتور از جاذبه‌ های تاریخی قزوین

ورودی کلیسای کانتور درضلع غربی این ساختمان قرار دارد که شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی است. با ورود به کلیسای کانتور، دیواری توجه شما را جلب می‌کند که دو سمت آن صلیب‌های روسی نقش بسته‌است. در بالای ورودی، ناقوسخانه‌ای سه طبقه قرار دارد که به یک گنبد کوچک منتهی‌ می‌شود. ابعاد کلیسای کانتور کوچک است که از پلانی چهار ضلعی و دو گنبد تشکیل‌شده. گنبد بزرگ در مرکز نمازخانه و گنبد کوچک‌تر، در بالای محراب قرار دارد. مصالح به کار رفته در این کلیسا آجر و ملاط است و آجرها به گونه‌ای‌ چیده‌ شده که نمای زیبایی را به این کلیسا بخشیده‌است.

مطلب پیشنهادی:  5 روش عالی برای چیدمان پذیرایی ال

معماری کلیسای کانتور

در حیاط این کلیسا دو سنگ قبر قرار دارد. یکی از این سنگ قبرها متعلق به یک خلبان روس و دیگری مربوط به یک مهندس روس است که در ایران جان خود را از دست داده‌اند. سبک معماری این کلیسای کوچک و سرخ مانند سایر کلیساها، چلیپایی است و محراب آن رو به شرق قرار گرفته‌است. بعد از عبور از فضای ورودی، فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. در قسمت هال این کلیسا نمازخانه و محراب را می‌بینید که فضای محراب به‌شکل نیم‌دایره می‌باشد و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته است.

در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود. صلیب نصب‌شده زیر گنبد این کلیسا نماد مسیحیان ارتدکس است که یک خط مورب هم روی آن قرار دارد. این خط مورب نماد اعتقادات ارتدکس‌ها است. مفهوم این خط، به صلیب کشدن و بسته بودن پاهای حضرت مسیح است. عده‌ای دیگر از ارتدکس‌ها اعتقاد دارند که این خط، خط سیر تکامل انسان و نماد بهشت و جهنم است.

پیشنهاد مطالعه: معبدی که یک اژدها از آن محافظت می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با کابینت‌های مدرن آشپزخانه ای زیبا داشته باشید

کابینت‌های مدرن نوعی کابینت آشپزخانه هستند که با خطوط تمیز، سطوح صاف و عدم وجود جزئیات مشخ…