پیشگیری از سکته فقط با خوردن این ماده غذایی!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سلامتی نعمت گران‌بهایی که اگر به خوبی قدر آن را ندانیم، به هیچ وجه قادر به جبران آن نیستیم.
پیشگیری از سکته مغزی

سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون در بخشی از سلول‌های مغز از بین می‌رود. سلول‌های مغز نمی‌توانند اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را از جریان خون دریافت کنند. عدم دریافت خون و اکسیژن باعث مرگ سلول‌های مغز می‌شود. سکته مغزی می‌تواند باعث آسیب مغزی پایدار، ناتوانی و معلولیت‌های طولانی مدت یا حتی مرگ شود. نتایج پژوهش‌های محققان فنلاندی نشان داده‌است که مصرف گوجه فرنگی در پیشگیری از سکته مغزی موثر است. لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی، پیشگیری از سکته مغزی نقش دارد.

چگونه از سکته پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از سکته مغزی

بسیاری از پژوهش‌ها  در گذشته مشخص کرده بودند که گوجه فرنگی دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن است. در سال 2011 مرکز ملی تکنولوژی و ایمنی غذای امریکا بیان کرد که مصرف گوجه فرنگی باعث محافظت در برابر سرطان، پوکی استخوان و بیماری های قلبی- عروقی می شود.
در پژوهش‌های اخیر معلوم شد که غلظت بالای لیکوپن (آنتی اکسیدان موجود در گوجه) در خون، باعث کاهش 55 درصدی خطر سکته مغزی می‌شود. برای انجام این پژوهش 1031 مرد فنلاندی بین سنین 46 تا 65 سال انتخاب شدند. میزان لیکوپن خون آن‌ها در شروع تحقیق و سپس به طور دوره ای در طی 12 سال مورد بررسی قرار گرفت.

در طی این دوره 12 ساله 67 مورد سکته مغزی ثبت شد. در بین 258 مرد با سطح لیکوپن پایین در خون، 25 نفر سکته مغزی کردند. بین 259 مرد با غلظت بالای لیکوپن در خون، تنها 11 نفر سکته کردند. این پژوهش مشخص کرد که مردانی که غلظت لیکوپن بالاتری داشتند، ۵۹ درصد کمتر از سایرین در خطر سکته بودند. این پژوهشگرانمعتقدند که رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات (بیش از 5 واحد میوه و سبزی در روز) خطر سکته را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  ۷ نکته طلایی برای کاهش وزن بدون بازگشت

دلتامگ

دیگر روش‌های جلوگیری از این مشکل

بهترین روش برای جلوگیری از سکته، رسیدگی به عوامل زمینه‌سازی است که می‌توانند خطر سکته را بالا ببرند. افراد می‌توانند با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی خود، از سکته مغزی پیشگیری کنند. مثلا:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشند
  • وزن خود را در محدوده متوسط نگه دارند
  • به طور مرتب ورزش کنند
  • اجتناب از الکل و سیگار

داشتن یک رژیم غذایی مغذی به معنای رژیمی که حاوی مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات است. سعی کنید مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و همچنین کلسترول و چربی‌های اشباع شده را کم کنید. سایر اقداماتی که فرد می‌تواند برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی انجام دهد عبارتند از: کنترل سطح فشار خون آن‌ها، مدیریت دیابت و دریافت درمان برای بیماری قلبی است.

پیشنهاد مطالعه: روش‌های سریع و ارزان برای درمان بوی بد دهان!

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

۵ روش برای کنترل استرس و مدیریت آن

در این مطلب از دلتامگ روش های کنترل استرس و مدیریت آن را بررسی کرده‌ایم تا با به کارگیری آ…