با این ۵ روش استرس خود را کاهش دهید!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اضطراب تقریبا در همه ابعاد زندگی ما تاثیر می‌گذارد و عملکرد ما را کاهش می‌دهد. اما برای مقابله با آن چه باید کرد؟
روش های کاهش استرس

اضطراب، یک حالت روحی و جسمی از توقعات منفی است که باعث افزایش برانگیختگی و دلهره می‌شود. اضطراب شاید رایج‌ترین احساسی است که در طول زندگی بارها آن را تجربه می‌کنیم. شیوع اضطراب به حدی است که تقریبا همه مردم جهان و با هر دغدغه‌ای آن را تجربه می‌کنند. زمانی که استرس شدید شود و نتوانیم آن را کنترل کنیم، مشکلاتی را در سلامت روحی و جسمی ما ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های استرس، لازم است تا با روش های کاهش استرس آشنا شویم. ما در دلتامگ سعی کردیم تا تعدادی از کاربردی‌ترین روش‌ های کاهش استرس را به شما معرفی کنیم.

چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟

روش های کاهش استرس

ورزش منظم داشته باشید

ورزش یکی از بهترین روش های کاهش استرس است. شاید به نظر متناقض بیاید اما ایجاد استرس فیزیکی در بدن به وسیله ورزش و فعالیت، باعث کاهش اضطراب می‌شود. فعالیت‌های ورزشی باعث می‌شوند تا هورمون‌های استرس کمتری در بدن تولید شوند. ورزش با بالا بردن اعتماد به نفس فرد نیز، استرس را در او کاهش می‌دهد.

به اندازه کافی بخوابید

اگر قصد دارید اضطراب خود را کنترل کنید، بهتر است خواب منظمی داشته‌باشید. خواب نامناسب پیامدهای ناخوشایندی دارد. کم خوابی نه‌ تنها بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه اضطراب و استرس را نیز تشدید می‌کند. گاهی خواب ناکافی می‌تواند به یک چرخه‌ معیوب تبدیل شود. زیرا اضطراب غالبا به اختلال در خواب منجر می‌شود. مواقعی که اضطراب دارید، برای خواب کامل ۷ تا ۹ ساعته برنامه‌ریزی کنید. آن‌ زمان خواهید دید که چطور داشتن خواب خوب در چند شب متوالی، بر میزان اضطراب شما در طول روز تأثیر مثبت می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.

به تغذیه خود اهمیت دهید

از دیگر راه‌های درمان اضطراب تغذیه‌ مناسب است. اضطراب می‌تواند در فعالیت بدن اختلال ایجاد کند. مثلا اشتها را به شکل غیرعادی تغییر دهد. سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که دارای مواد مغذی از قبیل ویتامین B، اُمگا۳، غلات و خوراکی‌های کربوهیدرات‌دار باشند. غلات کربوهیدرات‌دار نیز میزان سروتونین (پیام‌رسان‌های عصبی که باعث آرامش می‌شود) را تنظیم می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  کفش نامناسب قاتل قلب دوم شما!

برنامه‌ریزی کنید

خیلی وقت‌ها اضطراب از ناتوانی ما برای پیش‌بینی آینده به وجود می‌آید. با برنامه‌ریزی برای آینده خودتان را برای اتفاقات آینده آماده کنید. سعی کنید برنامه‌ای بریزید و در آن به فعالیت‌هایتان نظم دهید تا بهره‌وری خود را بالا ببرید. برنامه‌ریزی به شما نظم می‌دهد و باعث می‌شود بتوانید رویدادها را پیش‌بینی کنید. حتی پیش‌بینی‌های ساده‌ (مثلا این که بدانید برای آخر هفته کجا قرار است بروید) بخش عمده‌ای از اضطراب‌های روزمره شما را از بین می‌برد.

دلتامگ

جویدن آدامس ساده‌ترین روش از روش های کاهش استرس

یک روش آسان و سریع برای کاهش استرس، جویدن آدامس است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، افرادی که آدامس می‌جوند در کنترل آرامش ذهن خود موفق‌تر هستند و اضطراب کمتری دارند. توضیح منطقی برای این موضوع این است که جویدن آدامس باعث می‌شود امواج‌های مغز فرد شبیه امواج‌ مغز هنگام آرامش شود. توضیح دیگر این است که جویدن آدامس باعث افزایش جریان خون‌رسانی به مغز می‌شود.

نتیجه‌گیری: تغییر سبک زندگی انسان‌ها و پیشرفت تکنولوژی باعث شده اضطراب و استرس هم شیوع بیشتری پیدا کند. اضطراب یک حس ناخوشایند همه‌گیر است که تقریبا در همه افراد با هر رده سنی دیده می‌شود. در این مطلب سعی کردیم تا یک‌سری تکنیک‌های ساده برای کاهش استرس را به شما آموزش دهیم.

پیشنهاد مطالعه: چند روش کم هزینه و ارزان برای لاغر شدن!

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

۵ روش برای کنترل استرس و مدیریت آن

در این مطلب از دلتامگ روش های کنترل استرس و مدیریت آن را بررسی کرده‌ایم تا با به کارگیری آ…