با رعایت این 6 اصل در ارتباطات خود بدرخشید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه ما افرادی را می‌شناسیم که در یک جمع همچون یک نگین می‌درخشند و دیگران از ارتباط با آن‌ها لذت می‌برند. اما این افراد چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟
اصول مهم در برقراری ارتباط

ذات انسان اجتماعی است. ما تقریبا در همه موقعیت‌ها درحال برقراری ارتباط هستیم. در محل کار با همکاران‌مان ارتباط داریم، نامه‌های اداری می‌نویسیم، با ارباب رجوع و مشتری ارتباط برقرار می‌کنیم. در خانه با دوستان و خانواده معاشرت می‌کنیم و … . به طورکلی زندگی ما به ارتباط با دیگران گره خورده است. بنابراین باتوجه به اهمیت بالای روابط لازم است تا با اصول مهم در برقراری ارتباط آشنا باشیم و سعی کنیم آن‌ها را رعایت کنیم. با دلتامگ همراه باشید تا برخی از این اصول را با هم مرور کنیم.

اصول مهم در برقراری ارتباط

مهارت های ارتباطی

در ارتباط شفاف باشید

هنگامی که با فردی حرف می‌زنید یا حتی مطلبی می‌نویسید، لازم است تا پیام و هدف خود را از ارتباط به صورت شفاف بیان کنید. هدف شما از برقراری ارتباط با این فرد چیست؟ در گام نخست لازم است تا خودتان از هدفی که دارید آگاه شوید. منظور از هدف داشتن صرفا یک منفعت نیست، هدف شما از برقراری ارتباط می‌تواند ساده باشد، مثلا برقراری ارتباط با هدف احوال‌پرسی و با خبر شدن از حال یک دوست قدیمی. برای اینکه شفاف باشید، سعی کنید جملات را ساده کنید. مطمئن شوید که طرف مقابل به درستی منظور شما را درک کرده است.

سعی کنید دقیق باشید

افرادی که در ارتباط دقیق هستند، حاشیه نمی‌روند و خلاصه‌گویی می‌کنند. هنگامی که می‌توانید با 3 جمله منظور خود را بیان کنید نیازی به بیان ۶ جمله نیست. دقت در برقراری ارتباط باعث می‌شود تا مطالب غیرضروری را حذف کنید و موضوعات تکراری را بیان نکنید.

سعی کنید ارتباط شما ملموس باشد

هنگامی که پیام شما قابل‌لمس باشد، مخاطب تصویر شفافی از چیزی که می‌خواهید بگویید دریافت می‌کند. در یک ارتباط ملموس جزئیات به اندازه کافی (ولی نه خیلی زیاد) و حقایق متمرکز وجود دارند و پیام شما به‌صورت یکپارچه ارسال می‌شود. به علاوه باید سعی کنید که با فردی مناسب ارتباط برقرار کنید. در چه صورت پیام شما برای طرف مقابل ملموس خواهد بود؟ وقتی که او هم دغدغه مشترک با شما داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین خبر از پرداخت وام مسکن روستایی

از دیگر اصول مهم برقراری ارتباط، صحیح بودن آن است

ارتباط شما زمانی صحیح است، که با مخاطب سازگاری داشته باشد. ارتباط صحیح همچنین به معنای ارتباط بدون اشتباه نیز هست. اگر جایی حس کردید که سوتفاهم ایجاد شده، با توضیحات بیشتر در جهت رفع آن تلاش کنید. سعی کنید پیام شما در حد دانش مخاطب باشد.

برقراری ارتباط

ارتباط منسجم و کامل داشته باشید

یکی از اصول مهم برقراری ارتباط با افراد این است که سعی کنید ارتباطی منسجم داشته باشید. هنگامی که ارتباط شما منسجم باشد، منطقی هم هست. به علاوه این که تمامی مطالب به هم مرتبط هستند. همگی به موضوع اصلی مربوط می‌شوند و شما را به هدفی که از ارتباط دارید نزدیک می‌کند.

یکی از ابتدایی‌ترین اصول مهم در برقراری ارتباط رعایت ادب است

ارتباط مودبانه، دوستانه و صادقانه است. احترام متقابل از اساسی‌ترین اصول برقراری ارتباط است. کسی در برقراری ارتباط موفق است که مودبانه ارتباط برقرار می‌کند و به حقوق طرف مقابل احترام می‌گذارد، لحن تهاجمی و توهین ندارد. لازم است تا دیدگاه مخاطبان خود را نیز در نظر بگیرید و به نیازهای‌ آ‌ن‌ها احترام بگذارید.

نتیجه‌گیری: شاخصه انسان سالم علاقه اجتماعی و میل به برقراری ارتباط با دیگران است. فرقی ندارد در چه جایگاه اجتماعی قرار دارید. همسر یا پدر و مادر، مدیر یا کارمند، مدرس یا دانش آموز، مشتری یا فروشنده در تمامی موقعیت‌هایی که هر روز در آن قرار می‌گیرید نیاز دارید تا به شیوه‌ای موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در ارتباطات خود اصیل به نظر برسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…