بهترین روش برای شستشوی پرده در خانه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هرچند که پرده‌ها برخلاف فرش و گلیم کمتر کثیف می‌شوند. اما لازم است که برای تمیزی و شستشوی آن‌ها به نکات و پارامترهای مختلفی توجه کرد و متناسب با مدل پرده و جنس آن از مواد شوینده مناسب استفاده کرد.
شستشوی پرده در خانه

پرده‌ها ازجمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فاکتورهای زیبایی و جذابیت منازل هستند. همچنین از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی به شمار می‌آیند. پرده‌ها در انواع مختلف برای فضاهای متفاوت نظیر پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب استفاده می‌شوند تا علاوه بر تنظیم نور و دیده نشدن فضای داخل، خانه را دلنشین‌تر کنند. اما طبیعی است که پس از گذشت مدتی پرده‌ها کثیف می‌شوند. برای شستشوی پرده در خانه باید نکاتی را در نظر گرفت تا آسیبی به پارچه آن نرسد و بافت و فرم پرده حفظ شود. در صورتی که علاقه‌مند هستید با ترفندهای شستشوی پرده در خانه آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شستشوی پرده در خانه

نکات مهم هنگام شستشوی پرده

شستشوی منظم پرده‌ها در فواصل زمانی کم کمک می‌کند تا رنگ پرده کدر نشود و کیفیت پرده حفظ شود. به ویژه در شهرهای بزرگ با هوای آلوده، پرده‌ها زودتر کثیف می‌شوند و اگر به موقع شسته نشوند، پارچه‌پرده کدر می‌شود. از سوی دیگر برای افرادی که به گرد و غبار آلرژی دارند، شستشوی پرده‌ها اهمیت زیادی دارد تا از بروز حساسیت در آن‌ها جلوگیری کند. اگر قصد دارید پرده‌ها را در خانه بشوید به چند نکته که در ادامه به آن می‌پردازیم توجه کنید.

  1. حداقل باید ماهی یک‌بار پرده‌ها توسط جاروبرقی گردگیری شوند.
  2. برای آنکه گردوغبار، مو و ذرات چسبیده به پرده به‌خوبی تمیز شوند می‌توان از برس‌های مخصوص استفاده کرد.
  3. برای شستشوی پرده‌های سبک می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد و پرده‌های ظریف باید به‌صورت دستی شسته‌شوند تا دچار آسیب نشوند. البته در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی باید از دور کند استفاده کرد و دمای آب کم باشد.
  4. استفاده از بخارشوی برای شستن‌پرده‌های ضخیم و سنگین بهترین و مؤثرترین کار است.
  5. برای شستشوی هر نوع پرده‌ای باید از روشی متناسب با نوع و جنس آن استفاده کرد.
  6. به‌صورت کلی بهتر است که هر هفته یک‌بار پرده‌ها به‌خوبی تکان داده‌شوند تا هرگونه گردوغبار احتمالی از آن‌ها جدا شود.
  7. چنانچه پرده‌ها دارای بافت ظریف و حساسی هستند و ممکن است توسط جاروبرقی آسیب ببینند بهتر است از روش خشک‌شویی استفاده کرد و قبل از چروک شدن آن‌ها را آویزان کرد.

نکات مهم شستن پرده در ماشین لباسششویی

نکات مهم شستن پرده در ماشین لباسشویی

قبل از اینکه پرده‌ها را در ماشین‌لباسشویی قرار دهید، بهتر است ابتدا با استفاده از یک جارو برقی گرد و غبار نشسته روی پرده را تمیز نموده و سپس چند دقیقه آن را در یک تشت آب بگذارید. این کار باعث می‌شود تا غبار نشسته روی پرده به طور کامل از آن جدا‌شده و بهتر تمیز شود. بهترین دمای آب برای شستن‌پرده، آب سرد می‌باشد، مگر این که در برچسب متصل به آن خلاف این نکته نوشته و دستورالعمل خاصی ارائه شده‌باشد. توجه داشته باشید که حداقل نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی باید خالی بماند تا پرده‌ها به طور کامل تمیز شوند.

مطلب پیشنهادی:  روشی ساده برای کاشت زیتون در گلدان با 9 مرحله + ویدئو

روش شستشوی انواع پرده در خانه

روش شستشوی انواع پرده در خانه

مهم‌ترین نکته هنگام شستشوی‌پرده در خانه، توجه به جنس و نوع آن است تا بتوانید متناسب با آن از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. در این صورت خسارت و آسیب به بافت پرده به حداقل می‌رسد.

شستشوی پرده‌های توری

اولین مرحله برای شست‌وشوی پرده‌های توری، قرار دادن آن‌ها در آب‌سرد است. تا گرد و غبار و دوده‌ها از پرده خارج شود. سپس مجددا پرده‌ها را با پودر لباس‌شویی بشویید. برای سفید شدن پرده‌های توری از سفیدکننده استفاده نکنید. بلکه مقداری جوش شیرین به پودر شستشو اضافه کنید.

شستشوی پرده‌های پارچه‌ای

پرده‌های پارچه‌ای به نسبت پرده‌های توری از حساسیت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین بهترین کار این است که این نوع از پرده‌ها توسط خشک‌شویی تمیز شوند. پارچه‌هایی مانند ساتن، مخمل، ابریشم وغیره باید بعد از شستشو اتو شوند، البته اگر زمانی که هنوز مرطوب هستند آویزان شوند نیازی به اتو نیست. برای اتو کردن پرده‌ها نیز باید به جنس پارچه توجه کرد و دمای اتو را دقیق انتخاب کرد.

شستشوی پرده‌های پلیسه

شستن پرده‌های پلیسه سخت‌تر از پرده‌های پارچه‌ای و توری است و برای این کار لازم است که از اسفنج مرطوب، آب و محلول‌های شستشو استفاده‌شود. همچنین استفاده از جاروبرقی می‌تواند روش خوبی برای تمیز کردن این نوع از پرده‌ها باشد و در حالت آویزان باید پرده‌ها را جارو کرد. این پرده‌ها نباید کاملاً در آب فرو بروند چراکه زیبایی‌های چین و واچین آن‌ها به هم می‌خورد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مکان برای نصب تلویزیون در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین و شیک ترین چیدمان میز کنسول

چیدمان میز کنسول به عوامل مختلفی مانند سبک دکوراسیون منزل، اندازه و شکل میز، و وسایلی که م…