هرگز بدون دانستن این نکات مبایعه‌نامه ننویسید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در حال حاضر فروش املاک از طریق تنظیم سندی تحت عنوان مبایعه‌نامه انجام می‌گیرد که معمولا در دفاتر املاک، میان طرفین منعقد می‌شود.
نکات ضروری برای نوشتن مبایعه نامه

با توجه به اهمیت معاملات ملکی و مبلغ نسبتا زیادی که برای خرید و فروش املاک هزینه می‌شود، آشنایی با مبایعه‌نامه املاک و قوانین مربوط به آن امری ضروری است. چرا که هر یک از طرفین می‌توانند در مبایعه‌نامه املاک، شرایط مد نظر خود را تعیین کنند به نحوی که از اختلافات بعدی پیشگیری شود. در این مطلب از دلتامگ به موضوع نکات ضروری برای نوشتن مبایعه نامه می‌پردازیم.

مبایعه‌نامه املاک چیست؟

مبایعه‌نامه سندی عادی است که به واسطه آن خریدار و فروشنده در خصوص مال مورد معامله مانند خانه، ماشین و غیره با یکدیگر توافق می‌کنند. مواردی همچون زمان و مکان تحویل مال و متقابلا نحوه‌ پرداخت مبلغ در آن ذکر می‌شود.

نکات ضروری برای نوشتن مبایعه نامه

مبایعه‌نامه با قولنامه تفاوت داشته و درصورتی‌که برای خرید و فروش ملک، مبایعه‌نامه منعقد شود به معنای آن است که طرفین با هم عقد بیع منعقد نموده‌اند. مالکیت ملک مورد نظر در مقابل عوض مال به خریدار انتقال می‌یابد.

تعیین طرفین قرارداد

یکی از مهم‌ترین قوانین مبایعه‌نامه املاک آن است که طرفین قرارداد، به‌صورت دقیق در قرارداد تعیین شوند. همچنین موقع تنظیم مبایعه‌نامه املاک در بنگاه املاک، حتما هویت خریدار یا فروشنده احراز گردد تا از مشکلات حقوقی همچون کلاهبرداری، فروش مال غیر و مواردی از این قبیل جلوگیری شود.

تعیین دقیق مشخصات ملک

یکی دیگر از قوانین مبایعه‌نامه املاک، تعیین دقیق مشخصات ملکی است که قرار است خریداری شود. به این معنا که تمام جزئیات مربوط به املاک، اعم از مشخصات ملک، امکانات آن، وام‌دار بودن یا نبودن و کلیه موارد پر اهمیت، حین سند مبایعه‌نامه درج شود. به این دلیل که گاهی به علت مشخص شدن وجود عیب و نقص در ملک، ممکن است خریدار حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

نوشتن مبایعه نامه

تعیین کردن عوض قرارداد

از دیگر قوانین مبایعه‌نامه املاک، تعیین کردن بها یا عوض قرارداد است. درصورتی‌که از پرداخت‌های غیر نقدی، همچون چک برای پرداخت عوض معامله استفاده می‌شود، می‌بایست مشخصات چک به‌صورت دقیق ذکر شود. همچنین لازم است که شرایط مربوط به تحویل ملک نیز به‌صورت روشن در مبایعه‌نامه درج گردد.

مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری

اجاره عقدی لازم است

یکی دیگر از قوانین مربوط به تنظیم مبایعه‌نامه املاک، آن است که مبایعه‌نامه نوعی عقد لازم است. به این معنا که طرفین صرفا در صورتی می‌توانند از عمل کردن به آن خودداری کنند که یکی از شرایط فسخ قرارداد وجود داشته باشد یا اینکه هر دوی طرفین بر فسخ قرارداد رضایت داشته باشند. البته درصورتی‌که فروشنده تعهدات خود را در خصوص تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت به خریدار انجام ندهد، می‌توان در دادگاه به استناد مبایعه‌نامه، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را اقامه نمود.

در صورتی هم که خریدار وجه تعیین شده در مبایعه‌نامه را پرداخت نکند، می‌توان ضمانت اجرایی تعیین نمود که بر اساس آن، ملزم باشد به ازای هر روز تاخیر در پرداخت، مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند. همچنین فروشنده در دادگاه، دعوای مطالبه ثمن قرارداد را اقامه کند.

یک قانون مهم

یکی از قوانین مهم دیگر در خصوص مبایعه نامه املاک آن است که پس از مراجعه به دفترخانه و دادن وکالت فروش ملک به خریدار، در صورت عدم تنظیم مبایعه‌نامه ملک، هنوز هم خریدار مالک قطعی ملک مورد نظر محسوب نمی‌شود. یعنی تا قبل از اینکه سند رسمی تنظیم شده باشد، سند ملکی به‌صورت رسمی بنام خریدار در نیامده و می‌بایست از طریق دفاتر اسناد رسمی، سند رسمی برای ملک اخذ کرد. پس دراین‌صورت مبایعه‌نامه املاک صرفا یک سند عادی است. هرچند به استناد آن می‌توان دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی داد.

مبایعه نامه

پیشنهاد مطالعه: این موارد مهم، معامله ملکی شما را برهم می‌زند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…