ترفندهایی برای جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک راه مطمئن برای حفظ شور و نشاط در خانه، نگهداری از یک یا چند گیاه است. اما قبل از آن باید با راهکارهای جلوگیری از خشک شدن گیاهان آشنا شوید.
خشک شدن گیاهان آپارتمانی

با توجه به اینکه امروزه بیشتر افراد در محیط آپارتمانی زندگی می‌کنند، مطالعات نشان داده که آلودگی هوا در فضاهای‌ بسته‌می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، عفونت تنفسی در کودکان، بیماری مزمن انسداد ریه و سرطان ریه را افزایش‌دهد. بهترین روش مقابله با این خطرات، استفاده از گیاهان در خانه برای پاک شدن هوای اطراف است. اما ممکن است نگهداری گیاهان برای بعضی از افراد به دلیل شرایط زندگی و مشغله‌کاری، بسیار مشکل باشد. ممکن است بارها با این صحنه مواجه شده باشند که بعد از یک روز سخت‌کاری، به خانه بیایند و گیاهان دوست داشتنی خود را پژمرده ببینند. اما جای نگرانی نیست. احتمالا هنوز فرصت برای بازیابی و سرحال شدن آن وجود دارد. در صورتی که شما نسبت به گیاهان آپارتمانی خود اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید با چند ترفند ساده از خشک شدن گیاهان آپارتمانی خود جلوگیری کنید. برای آگاهی از این ترفندها تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

خشک شدن گیاهان آپارتمانی

چرا گیاهان آپارتمانی خشک می‌شوند؟

هنگامی که گیاهان در گلخانه قرار دارند، بهترین شرایط برای رشد آن‌ها فراهم است. همین امر باعث می‌شود رشد آن‌ها دوبرابر شود. تابش نور مناسب، کود و بسیاری از عوامل دیگر باعث می‌شود گیاهان به سرعت فتوسنتز کنند. به همین دلیل، آن‌ها نیاز به آبیاری مداوم دارند. اما بعد از اینکه ما گیاه را خریداری می‌کنیم، ناگهان در معرض شرایط نامناسب قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر گیاه ما هفته‌ها در شوک به سر می‌برد و ممکن است علائم پژمردگی را نشان دهند. در چنین شرایط ابتدا باید علت پژمرده‌شدن گیاهان خود را بشناسیم. که در ادامه مطلب به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آبیاری نامناسب

گیاهان نیز مانند هر موجود جانداری نیاز به توجه و مراقبت دارند. همه گیاهان حتی گیاهان مقاوم به بی‌آبی نیاز دارند تا هفته‌ای یکبار آبیاری شوند. یکی دیگر از دلایل از بین رفتن گیاهان، آبیاری بیش از حد است. چرا که شرایط روشنایی در خانه هرگز به خوبی گلخانه نیست، بنابراین گیاه به کندی فتوسنتز می‌کند. در نتیجه وقتی به طور مداوم آبیاری می‌کنید، گیاه فرصت جذب آب از طریق برگ‌ها را ندارد. این به راحتی می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه، کپک، زرد شدن برگ‌ها، باکتری‌ها یا حشرات شود.

مطلب پیشنهادی:  بهترین روش برای شستن لباس با دست

زهکشی نامناسب گلدان

وقتی گلدان‌ها زهکشی ندارند، بعد از آبیاری، آب جایی برای خارج شدن ندارد. در نتیجه اکسیژن‌رسانی به ریشه گیاه کاهش می‌یابد و سلامت کلی ریشه را به خطر می‌اندازد.

بررسی رطوبت خاک

اینکه گیاهان شما چقدر نور می‌گیرند، تعیین کننده اصلی سرعت جذب رطوبت در خاک است. قبل از آبیاری باید رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر 3 سانتی متر بالای خاک از آخرین آبیاری شما هنوز مرطوب است، احتمالاً برای آبیاری آماده نیست و ممکن است بیش از حد آبیاری شده‌باشد. هیچ گیاهی دوست ندارد برای مدت طولانی خیس بماند. برخی دوست دارند همیشه مرطوب باشند، کاملا خشک شوند یا در نیمه بین دو آبیاری خشک شوند. بهترین روش این است که انگشت خود را در خاک قرار دهید تا سطح رطوبت را ارزیابی کنید.

روش‌های موثر برای احیای گیاهان آپارتمانی

روش‌های موثر برای احیای گیاهان آپارتمانی

  • اگر برگ گیاه شما قهوه‌ای و پلاسیده‌شده و خاک آن خیس و بیش از حد مرطوب است. در این حالت گیاه را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و آب خیلی کمی به آن بدهید. اگر می‌توانید خاک آن را هم عوض کنید.
  • اگر برگ گیاه شما سفید یا تیره‌شده یا بعضی از برگ‌ها خشک شده‌اند، گیاه را به مکان کم نورتر و مرطوب‌تری ببرید. به اندازه کافی به آن آب بدهید و برگ‌هایش را مرتبا هرس کنید.
  • اگر برگ گیاه شما تغییر حالت‌داده و در سطح آن حفره و سوراخ ایجاد شده است یا برگ گیاه لوله شده، در این حالت به گیاه شما حشره زده و باید برای برطرف کردن آن یک محلول رقیق آب و صابون درست کنید و به برگ‌ها اسپری کنید.

پیشنهاد مطالعه: ساخت گلدان با وسایل دور ریختنی

یک نظر

  1. ناشناس

    27 آبان 1402 در 10:53 ب.ظ

    از مطالب ارزنده شما ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…