حقایقی جالب از ایاصوفیه استانبول

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایاصوفیه کلیسایی بود که 3 بار در همین نقطه از نو ساخته شد و هربار شکل بسیار متفاوتی پیدا کرد. سرانجام شکل کنونی خود را مدیون امپراتور بزرگ بیزانس، ژوستینین یکم است.
مسجد ایاصوفیه در ترکیه

استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است که در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده‌است. جاذبه‌‌های گردشگری بسیاری که در این شهر وجود دارد، استانبول را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. از مهم‌ترین بناهای تاریخی آن می‌توان به مسجد ایاصوفیه اشاره کرد که بسیاری آن را نماد ترکیه می‌دانند. افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند، قطعا نمای مسجد ایاصوفیه استانبول را به‌عنوان تصویری معروف از این شهر در ذهن خود دارند. مسجد ایاصوفیه که در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد، با قبه‌ها و مناره‌های بلندش، در تمام روزهای سال گردشگران را به خود جذب می‌کند. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره مسجد ایاصوفیه در ترکیه بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشد.

مسجد ایاصوفیه کجاست؟

در قسمت شرقی استانبول در میدان ایاصوفیه در محله‌ای پر رفت‌و‌آمد، مسجد ایاصوفیه قرار دارد. در مجاورت این بنای تاریخی هتل‌ها، مراکز خرید و دیدنی‌های توریستی بسیاری قرار دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مسجد سلطان احمد اشاره کرد.

مسجد ایاصوفیه در ترکیه

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

بعد از آنکه  امپراتوری روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت، فرمانروایی بیزانس به دست امپراتور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی‌اش پایتخت خود قرار داد. بیزانس، شهر بندری مهمی بود و جزو کوتاه‌ترین مسیرهای غرب به شرق به شمار می‌آمد. به همین جهت برای تجارت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. یکی از دلایلی که باعث شد این شهر تمدن چشم‌گیری داشته باشد، ویژگی‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی خاص آن بود. چرا که حاکمان آن تلاش می‌کردند تا مردم با فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی سرزمین‌های مجاور آشنا شوند. ایاصوفیه در ابتدا کلیسایی بود که به دستور امپراطور کنستانتین اول در سال 523 میلادی ساخته‌شد.

بعد از آنکه عثمانی‌ها استانبول را تصرف کردند، به دستور سلطان محمد دوم این کلیسا به مسجد ایاصوفیه استانبول تغییر کاربری داد که همین تغییر کاربری اثرات ویژه‌ای بر روی معماری آن گذاشته‌است. برای مثال یکی از تغییرات این بود که سلیمان اول دستور داد تا نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند که نماز جمعه در آنجا خوانده‌شود. این بنا در طول تاریخ مورد هجوم و تخریب بسیاری قرار گرفته و چندین بار بازسازی و ترمیم شده‌است. مهم‌ترین مرمت آن به دستور سلیم دوم انجام شد وی به خواجه معمار سنان‌آغا، دستور داد تا نمادهای عصر اسلامی به این بنای تاریخی افزوده شود.

مطلب پیشنهادی:  جوشکاری پروفیل؛ انواع جوشکاری‌ها

معماری ایاصوفیه

معماری ایاصوفیه

نام معماران این بنا آنتیمیوس ترولز و ایزیدوروس از میلتوس بود که به علم مکانیک و ریاضیات بسیار تسلط داشتند. برای ساخت این بنا از 4 ستون استفاده کرده‌اند که جنس آن‌ها از سنگ خارای مصری است. این ستون‌ها، ۴ طاق را بالا نگه داشته‌اند که گنبد بزرگ این مسجد بر روی آن‌ها قرار گرفته است.  دیوارهای بالای گنبد توسط پنجره‌هایی سوراخ شده‌اند که درطول تابش روزانه خورشید، تکیه‌گاه‌ها و پایه‌ها را مبهم می‌کنند و این تصور را برای فرد به وجود می‌آورد که سایبان‌ها روی هوا شناور هستند.

درحقیقت بسیاری از ویژگی‌های معماری حال حاضر این مسجد همچون گنبد، مناره، محراب، ستون‌ها و تزیینات قرآنی پس از تغییر کاربری به دستور سلطان سلیمان به این مسجد اضافه شده است. گنبد ایاصوفیه از سطح زمین ۵۵ متر ارتفاع دارد و قطر آن ۳۱ متر است که از محبوب‌ترین نمادهای این مسجد به شمار می‌رود. دیوارهای این مسجد با موزائیک‌های پیچیده بیزانس ساخته شده و از طلا، نقره و شیشه پوشانده شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: تخت پادشاهی که ثبت جهانی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

گام هایی ساده برای طراحی زیباترین کلوزت روم

زیباترین کمد لباس اتاقی است که هم کاربردی و هم شیک باشد. باید فضایی باشد که بتوانید به راح…