کم خوابی با بدن شما چه می‌کند؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما برای شما پیش آمده که یک روز به اندازه کافی نخوابیده باشید. کم‌خوابی می‌تواند تاثیر شگرفی روی توانایی شما برای انجام کارها داشته باشد.
مضرات کم خوابی

دغدغه‌های انسان امروزی، باعث کم‌خوابی و مشکلاتی در ریتم خواب می‌شود. مضرات کم خوابی آن قدر گسترده است که هم بر جسم و هم بر روان فرد اثر سو می‌گذارد. انسان بالغ در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت به خواب نیاز دارد. این درحالی است که این میانگین امروزه در بین افراد به 8\6 ساعت کاهش پیدا کرده‌است. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین این آسیب‌ها را بررسی کنیم.

مضرات اصلی کم خوابی

سردرد

با اینکه دانشمندان در قرن اخیر ارتباط بین کم‌خوابی و سردرد را کشف کرده‌اند، ولی هنوز موفق نشده‌اند به روشنی ارتباط بین سردرد و کم‌خوابی را پیدا کنند. حتی سردرهای شدیدی نظیر میگرن در اثر کم‌خوابی شدید می‌شوند. براساس پژوهش‌های انجام شده، ۳۶ تا ۵۸ درصد از افرادی که مبتلا به اختلالات تنفسی در زمان خواب هستند، با سردردهای شدیدی هنگام بیدار شدن مواجه می‌شوند. دلیل این سردرد‌ها نیز بیدار شدن‌های متوالی در طول خواب است که باعث بی‌خوابی می‌شوند.

مشکلات کم خوابی

افزایش وزن

افرادی که دچار مشکلات خواب هستند و کم خوابی دارند، دچار اختلالات هورمونی می‌شوند، در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذا‌ با کالری بالا پیدا می‌کنند. هرچند در زمان بیدار بودن می‌توانند کالری بیشتری را بسوزاند، اما این میزان کالری در مقابل حجم بیشتری از کالری‌هایی که پس از خوردن غذا وارد بدن می‌شود، بی‌تاثیر است.

سرماخوردگی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در اغلب روز‌ها سردتان است و دوست دارید تا کنج گرمی پیدا کنید تا به آرامش برسید، شاید به اندازه کافی نمی‌خوابید و کم‌خوابی دارید. آزمایش‌های انجام شده نیز این موضوع را ثابت کرده‌است. کیفیت خواب نیز در ابتلا به سرماخوردگی تاثیر دارد. یافته‌های محققان نشان می‌دهد کسانی که ۹۲ درصد از زمان در رختخواب بودن را می‌خوابند، ۵/۵ برابر بیش‌تر از افرادی که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد از این زمان را می‌خوابند، احتمال دارد تا سر بخورند.

مطلب پیشنهادی:  با مصرف انواع نان بدن خود را بیمه کنید

مشکلات در حافظه

مشکلات خواب در افراد سالمند می‌تواند ساختار حافظه بلند مدت را درآن‌ها تغییر دهد. همچنین مشکلاتی نیز در حافظه مرتبط با خواب در جوانانی یافت می‌شود که دچار کم‌خوابی هستند. تحقیقات نشان دادند که افرادی که خواب کافی دارند، دچار فراموشی کمتری می‌شوند و حافظه آن‌ها سالم‌تر است. همچنین کم خوابی علائم آلزایمر را در افراد تقویت می‌کند.

افسردگی از مضرات اصلی کم خوابی

تاثیر خواب بر سلامت روح و روان غیر قابل انکار است. کمبود خواب می‌تواند در کوتاه مدت احساس تحریک پذیری و فرسودگی را به فرد القا کند و در بلندمدت اثرات شدیدتری به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: چگونه در محیط کار از کمر درد جلوگیری کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…