اجاره‌های بدون ضابطه!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها که در فصل جابه‌جایی مستاجران هستیم، بسیاری از مستاجران با مشکل تبدیل رهن و اجاره و همچنین افزایش اجاره‌بها مواجه هستند.
خانه اشتراکی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، با توجه به اینکه امسال دولت همانند سال قبل به دلیل شرایط کرونایی اقدام به تعیین سقف نرخ اجاره تا ۲۵ درصد برای مستاجران تهرانی کرد، اما بسیاری از مستاجران اعلام می‌کنند که مالکان این سقف نرخ اجاره را رعایت نمی‌کنند و ما شاهد افزایش بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی اجاره‌بها هستیم.

مصوبه‌ای که ضمانت اجرایی ندارد

محمد سرگزی نماینده مجلس با اشاره به وضعیت افسارگسیخته بازار رهن و اجاره مسکن گفت: خرداد تا شهریور هر سال، زمان بیشترین جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن است، از این رو همواره با افزایش قیمت اجاره‌بها در این فصل مواجه هستیم. اما در چند سال اخیر همزمان با شیوع ویروس کرونا با افزایش بی ضابطه و افسارگسیخته‌ای در این حوزه مواجه هستیم.

در همین رابطه تاجی یکی از مستاجران که در محدوده بلوار اشرفی اصفهانی ساکن است با بیان اینکه موجر واحدی که من در آن ساکن هستم به هیچ عنوان اعتقادی به رعایت نرخ و سقف قیمتی تعیین شده ندارد.

او می‌گوید: متراژ واحد من ۵۰ متر است، اما میزان نرخ اجاره امسال واحد ما دو برابر شده است. در سال گذشته ۳۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت می کردم، اما امسال مبلغ به ۵۰ میلیون و ماهیانه ۴ میلیون تومان اجاره رسیده است!

رهن و اجاره

توافق مالک و مستاجر اصلی‌ترین عامل تعیین اجاره

در همین رابطه جوادی یکی از مشاوران املاک که در جنوب تهران فعالیت می‌کند، در رابطه با نحوه محاسبه ۲۵ درصدی اجاره برای واحدهای مسکونی گفت: امسال هم مانند سال گذشته مالک ها موظف هستند تا سقف ۲۵ درصد اجاره ها را افزایش دهند.

مطلب پیشنهادی:  تاثیر تورم بر بازار مسکن

وی تصریح کرد: البته ممکن است در برخی از محلات مالکان کمتر از ۲۵ درصد اجاره را تعیین کنند و یا برخی از آنها این شیوه را قبول نکنند و بدون مراجعه به املاک، بین خود برگه قراردادی را تنظیم کنند و قیمت اجاره را بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

او ادامه داد: هم اکنون در یک محله یک واحد ۸۰ متری ۱۵ سال ساخت در سال گذشته ۱۰۰میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره دریافت می‌کرد، اما امسال با افزایش ۲۵ درصدی اجاره می‌شود ۱۲۵ میلیون تومان و ماهانه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باید اجاره پرداخت کنند.

او ادامه داد : هم اکنون نرخ اجاره و رهن بر اساس عرف و همچنین موقعیت محله تعیین می‌شود. البته یکی از اصلی‌ترین عوامل توافقی است که بین موجر و مستاجر تعیین می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت اجاره واحدهای مسکونی 50 متری» را در سایت ملکی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …