محله شاهین شهر اصفهان کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاهین‌شهر اولین شهر مدرن و نوسازی است که نقشه آن از پیش طراحی شده و با وجود قدمت کم، پیشرفت چشم‌گیری داشته است.
شاهین شهر اصفهان

در شمال شهر اصفهان، شهر نوپایی به نام شاهین شهر قرار دارد که قدمت آن مربوط به سال 1352 است. علت نامگذاری این شهر، می‌تواند تصویر آن بر روی نقشه باشد که نماد یک شاهین است. این شهر به دلیل قرار گرفتن شرکت هواپیماسازی ایران و فعالیت‌های بل‌هلیکوپتر، محل سکونت خانواده‌های ارتش آمریکا و ارتش ایران بوده است. با شروع جنگ ایران و عراق بسیاری از مهاجرین مناطق جنگی مخصوصا خوزستان به این شهر مهاجرت کردند. در صورتی که قصد خرید آپارتمان در شاهین شهر اصفهان را دارید و می‌خواهید بیشتر درباره این شهر بدانید تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شاهین شهر اصفهان

شاهین‌ شهر کجاست؟

شاهین‌ شهر در 19 کیلومتری استان اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان قرار دارد. آب و هوای شاهین‌ شهر گرم و خشک است. از سوی دیگر با توجه به اینکه پالایشگاه‌های بسیاری در این شهر وجود دارد اما آلودگی هوا در این منطقه کم است. به دلیل مهاجرت بی‌شماری که به این شهر صورت گرفته، نژاد بیشتر مردم این منطقه بختیاری و گویش آن‌ها به زبان لری است. باقی سکنه در شاهین شهر نیز مسیحی هستند. همچنین شغل بیشتر ساکنان شاهین‌ شهر کارمند و اکثرا بازنشسته هستند. در سال 1393 شاهین‌ شهر، لقب تحصیل کرده‌ترین شهرستان ایران را به خود اختصاص داد. این شهر به دلیل نوساز بودن جاذبه تاریخی چندانی ندارد و می‌توان گفت تنها جاذبه تاریخی در این شهر مربوط به روستای مورچه‌خورت است که می‌توان ارگ خشتی و کاروانسرای عباسی در آن را نام برد. سوغات شاهین‌ شهر شیره انگور، کشمش، بادام و گردو است. منطقه دهخدا یکی از بهترین مناطق شاهین‌ شهر و جزو مناطق نزدیک به مرکز شهر است که می‌تواند بهترین انتخاب برای خرید خانه باشد.

شاهین شهر اصفهان

تاریخچه شاهین‌ شهر اصفهان

در زمان پهلوی شخص ثروتمندی به نام آقا محمدخان در اصفهان زندگی می‌کرد که بیشتر املاک این شهر در اختیار او بود. از مهم‌ترین املاک او مزرعه‌ای بود به نام امیرآباد، که بیشتر مساحت این منطقه را زمین‌های کشاورزی و باغات تشکیل می‌داد. منطقه امیرآباد حدفاصل بختیار دشت و روستای مورچه خورت بود. در زمان حاکمیت پهلوی پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های بسیاری در اصفهان بنا شد. از سوی دیگر شرکت هواپیما سازی در این منطقه شروع به ساخت کرد؛ به همین منظور ارتش آمریکا برای سکونت خانواده‌های خود به دنبال منطقه‌ای بود که نزدیک به شرکت باشد. بنابراین شاهین‌ شهر بهترین انتخاب بود و این مزرعه را از آقا محمدخان خریداری کردند. در نتیجه این شهر توسط آمریکایی‌ها به عنوان یک شهر توریستی که شامل نمونه‌های مختلف شهرهای ایران و جهان باشد نقشه‌برداری و بنا شد.

مطلب پیشنهادی:  معرفی خیابان های معروف اصفهان

بعد از سرنگونی حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، اتباع بیگانه از این شهر خارج شدند. با شروع جنگ تحمیلی و مهاجرت اقوام گوناگون به این شهر، شاهین‌ شهر گسترش یافت  و در سال 1385 به مرکز شهری تبدیل شد که اکنون 120 هزار نفر جمعیت دارد.

شاهین شهر اصفهان

نقشه شاهین شهر اصفهان

در تصویر زیر، نقشه شهر شاهین شهر با دسترسی ها و نقاط مهم را مشاهده می کنید.

امکانات شاهین شهر

  • وجود باشگاه‌های ورزشی فراوان
  • شش دانشگاه که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
  • به دلیل وجود فعالیت‎‎‌های صنعتی بسیار، این شهر به قطب صنعتی و فنی اصفهان تبدیل شده است.

نتیجه‌گیری: شاهین شهر به علت مجاورت با اصفهان و موقعیت ارتباطی با تهران و همچنین قیمت پایین زمین‌ها به سرعت توسعه یافت.

پیشنهاد مطالعه: «لوکس‌ترین محله‌های اصفهان کدامند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های اصفهان

همچنین بخوانید

موقعیت خیابان چهارباغ اصفهان برای خرید خانه

بسیاری از دیدنی‌های تاریخی اصفهان در پیرامون خیابان چهارباغ عباسی جای گرفته‌اند. …