مناطقی در تهران که بیشترین رشد قیمت مسکن را تجربه کردند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آنچه که موجب نگرانی فعالان حوزه مسکن می‌شود، نزدیک بودن قیمت خرید خانه در حومه تهران نسبت به مرکز شهر است. علت این رشد قیمت مسکن می‌تواند، سیل خروج مستاجران و خریداران مسکن از مرکز به سمت حومه‌ها باشد.
بیشترین افزایش قیمت

به گزارش دلتامگ به نقل از خبر آنلاین، با بررسی قیمت در 37 شهر در حومه تهران و کرج به این نتیجه می‌رسیم که از فروردین 1390 تا فروردین 1401، قیمت در بازار مسکن 22 درصد رشد داشته است. با افزایش ناگهانی قیمت، بسیاری از کارشناسان مسکن کنجکاو شدند تا اطلاعاتی را بدست آورند که مشخص شود بیشترین افزایش قیمت مسکن، در کدام منطقه تهران رخ داده است. با توجه به داده‌های سامانه املاک و اسکان کشور، بیشترین افزایش قیمت در حوزه اجاره و خرید خانه مربوط به مناطق خوش آب و هوا و لوکس در حومه تهران بوده است.

برای مثال در منطقه لواسان طی این مدت قیمت خانه رشد 47 درصدی داشته است، به گونه‌ای که قیمت از متری 1/5 میلیون تومان به متری 70 میلیون تومان افزایش یافته است. دومین رتبه از نظر افزایش قیمت مربوط به مناطق فشم-اوشان است که رشد 54 درصدی را تجربه کرده است. همچنین گرم‌دره در حومه کرج، سومین جایگاه به لحاظ افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است و در این ده سال به رشد 29 برابری رسیده است.

بیشترین افزایش قیمت

آنچه که درباره افزایش قیمت ملک حائز اهمیت است آن است که افزایش قیمت خانه تنها به مناطق لوکس نشین اکتفا نکرده است و مناطق کم درآمد جامعه را نیز غافل‌گیر کرده است. برای مثال شهر ری که از منطق حاشیه‌ای تهران به شمار می‌آید، و عمده جمعیت این شهر را جمعیت کارگر تشکیل می‌دهد و در طی این سال‌های گذشته قیمت مسکن 26 درصد افزایش یافته است. در شهر پردیس نیز با وجود افزایش ساخت و ساز‌ها، اما شاهد آن هستیم که تورم در بازار مسکن خود را به این مناطق رسانده است و موجب رشد 26 درصدی قیمت خرید خانه شده است.

مطلب پیشنهادی:  ماجرای ساخت ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای مستاجران

بیشترین افزایش قیمت

بیشترین خرید و فروش مربوط به کدام مناطق است؟

بررسی وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد، در تیرماه سال جاری تعداد ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره معامله مسکن در این شهر انجام شده است که از این تعداد، 51 درصد معاملات مربوط به مناطق یک تا هفت بوده است. در بین این مناطق رکود بیشترین معامله مسکن، مربوط به منطقه 5 است که 1502 فقره معامله انجام شده است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا بازار مسکن به این وضع دچار شده است؟ دلایل زیادی وجود دارد که همگی باعث به وجود آمدن تورم شدید در بازار مسکن می‌شوند، مهم‌ترین آنها می‌تواند سیاست‌های مالی و پولی اشتباه، افزایش جمعیت، کاهش ساخت و ساز و افزایش تقاضا باشد.

پیشنهاد مطالعه: «تورم از قیمت مسکن پیشی گرفت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …