جدیدترین خبر از پرداخت وام مسکن روستایی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در 8 مرداد به بانک‌ها اعلام شد که مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات 200 میلیونی مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند. اما بعد از گذشت چند روز همچنان می‌بینیم که زمان دقیقی برای پرداخت وام مشخص نشده است.
متقاضیان دریافت وام

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، رئیس بنیاد مسکن از ابتدای مردادماه اعلام کرد که متقاضیان دریافت وام مسکن 200 میلیونی روستایی، از 8 مرداد می‌توانند به دفاتر بنیاد مسکن مراجعه کند. اما همچنان شاهد آن هستیم که با گذشت 20 روز از آغاز ثبت‌نام، وامی به متقاضیان پرداخت نشده است. مشاهده این وضعیت گویای آن است که مشکل عدم پرداخت وام، نرخ تسهیلات نبوده است بلکه کمبود اعتبار برای پرداخت وام مسکن روستایی است.

 مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در خصوص پرداخت وام مسکن روستایی گفت: دولت باید یارانه مسکن را از طریق صندوق یارانه مسکن پرداخت می‌کرد، اما این صندوق خالی بود. اما دولت در تلاش است برای حل این مشکل در سال جاری، اعتبار صندوق را شارژ کند. به گفته کاظمی، سازمان برنامه و بودجه ۸۰۰ میلیارد در گذشته به صندوق ملی مسکن واریز کرده، به بانک مسکن هم اعلام شده که مبلغی را واریز کند. در شهریور ماه امسال هم ۴ هزار میلیارد تومان واریز خواهد شد.

وزارت راه نیز باید دارایی‌های خود را به فروش برساند و به صندوق واریز کند. با ادامه این روند به نظر می‌رسد که اعتبارات کافی برای پرداخت وام، تا پایان شهریور و مهر فراهم نمی‌شود. بنابراین متقاضیان دریافت وام مسکن روستایی، نمی‌توانند امیدوار باشند که با دریافت به موقع این وام بتوانند خانه خود را بسازند و از پرداخت اجاره خانه معاف شوند.

مطلب پیشنهادی:  طرح جدید مجلس برای کنترل بازار اجاره

متقاضیان دریافت وام

آیا وام مسکن روستایی برای ساخت خانه کافی است؟

وام مسکن وستایی در آبان‌ماه سال گذشته مطرح شد. سقف این وام 100 میلیون تومان بود، اما با رشد تورم در بازار مسکن مقرر شد مبلغ وام به 200 میلیون تومان افزایش یابد. همچنین تعیین شد شرایط پرداخت وام به گونه‌ای باشد که با سود 5 درصد، تنفس دوساله و بازپرداخت 20 ساله باشد. اما اکنون شاهد آن هستیم که با گذشت یک‌سال نه تنها وضعیت بازپرداخت وام مشخص نشده است، بلکه زمان پرداخت وام نیز تعیین نشده است.

با بررسی آمارها مشاهده می‌شود که برای ساخت یک خانه 70 تا 80 متری در روستا، 500 تا 600 میلیون تومان هزینه می‌شود. این درحالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن هزینه تمام شده برای هر واحد، همان مبلغ 7 تا 10 میلیون تومان باقی بماند و افزایشی نداشته باشد. بنابراین در صورتی که این وام 200 میلیونی هم پرداخت شود، تنها می‌تواند بخشی از این مبلغ را تامین کند.

پیشنهاد مطالعه: «چرا وام مسکن روستاییان پرداخت نشد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…