گره کور در نوسازی بافت‌های فرسوده

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی درباره بافت‌های فرسوده کشور حاکی از آن است، که مشکل بزرگتری نسبت به تامین منابع مالی وجود دارد که حل آن در اولویت قرار دارد آن هم عدم تامین حاشیه سود منطقی ناشی از سرمایه‌‌گذاری در بافت‌های فرسوده برای سازنده‌ها و سرمایه‌‌گذاران است.
بافت‌های فرسوده

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، بررسی نتایج بدست آمده گویای آن است که سیاست‌گذاران مسکن، با اعمال برنامه‌های ناکارآمد مانند پرداخت وام نوسازی و ساخت و ساز در بافت فرسوده یک مسیر انحرافی را به وجود آورد. ادامه روند موجب شد تا جواز سرمایه‌ربایی برای مناطقی از تهران که ساخت و ساز در آن اشباع شده، به صورت مداوم صادر شود. از مهم‌ترین علت نوسازی در بافت‌های درونی شهر، تامین مالی سازنده‌ها و متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده است. آما آنچه که منجر به ثبت کارنامه مردودی برای این وام شد، شکل ناکارآمدی است که برای این وام در نظر گرفته شده ست. در نتیجه وضعیت ساخت و ساز مسکن بحرانی شده است.

بافت‌های فرسوده

اهمیت بافت‌های فرسوده شهری

بافت‌های فرسوده شهری به سه دلیل در سرمایه‌ ساختمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، این عوامل عبارتند از:

  • محله‌های قدیمی باتوجه به اینکه امکان ساخت خانه با قیمت مناسب در آن امکان‌پذیر است، و از سوی دیگر باتوجه به اینکه سهم قابل توجهی از جمعیت شهر را در خود جای داده‌اند و تشکیل دهنده تهران قدیم هستند، همواره مورد توجه متقاضیان بوده است.
  • از دیگر مواردی که موجب می‌شود توجه به این مناطق افزایش یابد، قدمت واحدهای مسکونی است که امنیت سکونت شهروندان در این مناطق در خطر است و باید سریعا بازسازی شوند.
  • می‌توان گفت از دیگر دلایلی که سبب می‌شود جمعیت در مناطق قدیمی افزایش یابد، افزایش قیمت خرید خانه از سال 98 به بعد است. همین امر سبب شد افرادی که در شمال شهر زندگی می‌کردند، به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مجبور به سکونت در این مناطق شوند.
مطلب پیشنهادی:  هر آنچه باید برای خرید خانه در تجریش بدانید

بافت‌های فرسوده

چرا پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده پیشرفت نکرد؟

باتوجه به شرایط خاصی که این مناطق دارند و پایین بودن امنیت برای سکونت در مناطق فرسوده، اما همچنان شاهد آن هستیم که پروژه نوسازی به خوبی پیش نرفته است. می‌توان گفت از مهم‌ترین علت عدم پیشرفت این طرح، توجه سیاست‌گذارها به بحث پرداخت وام و بی توجهی به سایر جنبه‌ها بوده است. برای مثال سیاستگذارها می‌توانستد شرایطی را برای سازنده‌ها فراهم کنند تا آن‌ها مشتاق به نوسازی بافت‌های فرسوده شوند.

باتوجه به آمار بدست آمده از خانه‌های فرسوده در سه سال گذشته، سالانه باید 70 هزار واحد مسکونی نوسازی شوند که این رقم معادل 20 درصد از کل ساخت و ساز کشور است. اما اکنون شاهد آن هستیم که تنها 10 هزار واحد مسکونی در کشور با استفاده از وام، نوسازی شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: «راهکار شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …