اصول بسیار مهم در معاملات ملکی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورت به تفاهم رسیدن خریدار و فروشنده بر میزان ثمن و شرایط پرداخت، قراردادی به‌صورت قولنامه یا مبایعه‌نامه بین طرفین منعقد می‌گردد. از آنجاکه قولنامه‌ بار حقوقی ندارد و ممکن است فروشنده ملک را به چندین نفر بفروشد دادگاه قولنامه را رسمی نمی‌داند لذا در زمان معامله، باید مبایعه‌نامه تنظیم گردد. پس از آن لازم است قرارداد در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود. کد رهگیری صادر گردد و انتقال سند در دفتر خانه رسمی انجام پذیرد.
معامله قانونی

در معاملات مربوط به ملک، رعایت یک سری نکات و توجه به اصول قراردادنویسی بسیار حائز اهمیت است. چه بسا افرادی که به دلیل عدم اطلاع و آگاهی از مسائل حقوقی و معاملاتی پیرامون ملک، اقدام به خرید آپارتمان می‌نمایند. بدین طریق این اشخاص، به علت عدم وجود دانش حقوقی، دچار خسارات سنگین مادی و معنوی می‌گردند. از دست دادن زمان و طی پروسه‌های طولانی در دادگستری برای احقاق حق و هزینه‌های مربوط به اخذ وکیل و هزینه‌های دادرسی و … از جمله این معضلات هستند.

برای کسب دانش و اطلاعات کافی حقوقی در حوزه املاک، با دلتا مگ همراه باشید.

در شرایطی که قیمت مسکن در یک ماه اخیر با رشد 5/8 درصدی به ثبت رسیده است، اما شاهد آن هستیم که یزان افزایش در منطقه یک ۳.۲ درصد، منطقه ۲ معادل ۷.۹ درصد، منطقه ۳ به میزان ۹.۲ ، منطقه ۴ به میزان ۳.۸ درصد، منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران ۸.۱ درصد، منطقه ۱۰ معادل ۷.۲ درصد، منطقه ۱۴ به میزان ۳.۱ درصد و منطقه ۱۵ معادل ۸.۱ درصد بوده است. در بین مناطق تهران، منطقه 5 با سهم 14/6 درصد بیشترین حجم معاملات خرید و فروش را به خود اختصاص داده است.

اصول مهم در معاملات ملکی

رعایت اصول مهم در خرید املاک، آرامش و امنیت خاطر افراد را تضمین می‌کند. در ادامه مطلب، برخی از این اصول را بخوانید:

  • خریدار باید مشخصات مالی که قصد خرید آن را دارد، با آنچه در سند قید شده است، مطابقت دهد. بدین طریق روشن می‌شود ملک در وثیقه، رهن یا توقیف نیست.
  • خریدار باید بررسی کند که توابع، منضمات، ملحقات و مشاعات ملک به‌طور دقیق در سند توصیف شده باشد. (آب، برق، گاز، تلفن، پارکینگ، انباری و غیره)
  • فروشنده باید مشخصات ملک را در قولنامه تصریح کند. همچنین باید مطمئن شود که ملک مذکور در تصرف مستاجر نباشد.
  • اگر کسی که قولنامه را امضا می‌کند، خود مالک نیست، بلکه وکیل، ولی یا قیم مالک است؛ باید اسناد و هویت آن‌ها نیز بررسی گردد.
  • خریدار باید مطمئن شود که فروشنده ممنوع‌المعامله نیست. چراکه در این حالت، فروشنده قادر به انتقال رسمی ملک به خریدار نخواهد بود.
مطلب پیشنهادی:  انتظار 5 ساله متقاضیان مسکن ملی برای خانه‌دار شدن

موارد مهم جهت معامله ملک بدون سند

خودداری از پرداخت کل ثمن معامله

خریدار تا زمانی که مورد معامله را دریافت نکرده یا مورد معامله با سند رسمی به وی منتقل نشده است، باید از پرداخت کل قیمت مورد معامله خودداری کند. در خصوص پرداخت مابقی قیمت از طرف خریدار، حتما زمان تعیین گردد. این نکته نیز باید ذکر گردد که در صورت عدم پرداخت ثمن در تاریخ مقرر، فروشنده می‌تواند فسخ معامله را اعلام نماید.

بررسی گواهی انحصار وراثت 

اگر مورد معامله از طریق ارث به فروشنده رسیده است، خریدار باید گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث را مشاهده نماید.

مقاله مرتبط :

«این نکات حقوقی مهم را بدانید سپس معامله کنید»

معاملات ملک

استفاده از چک تضمینی در معاملات ملک

اصولا خریداران تلاش می‌کنند پرداختی‌های خود را با چک تضمینی انجام دهند تا وسیله‌ای برای اثبات پرداخت خود داشته باشند.
اگر فروشنده ثمن معامله را از طریق چک دریافت می‌کند، باید توجه داشته باشد در صورت برگشت خوردن چک، تنها می‌تواند وجه چک را مطالبه کند و معامله را نمی‌تواند برهم بزند. مگر اینکه چنین شرطی صراحتا در قرارداد درج شده باشد.

پیشنهاد مطالعه :

« 3 شرط بسیار‌ مهم در قرارداد خرید آپارتمان »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …