چرا وام مسکن روستاییان پرداخت نشد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اکبر نیکزاد با اشاره به اجرایی نشدن دستور رئیس جمهور در افزایش وام مسکن روستایی از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان گفت: بنا به دستور رئیس جمهور وام مسکن روستایی قرار بود به 200 میلیون تومان افزایش یابد و از اول مرداد پرداخت شود. دستور رییس جمهور در حال عملیاتی شدن است و باید قدری صبر کنید تا منابع مالی آن تامین شود.
سازمان برنامه و بودجه

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرگزاری تسنیم، در آبان‌ماه سال گذشته رئیس جمهور جلسه‌ای تشکیل داد، که براساس آن سقف وام مسکن برای روستاییان به 200 میلیون افزایش یافت. نیکزاد رئیس بنیاد مسکن، در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری درباره تاخیر در پرداخت وام 200 میلیونی گفت: باتوجه به اینکه زمان زیادی از دستور رئیس جمهور گذشته است، اما همچنان سازمان برنامه و بودجه 18 درصد سود مابه التفاوت وام 200 میلیون تومانی را محاسبه نکرده‌اند. برای پرداخت وام 200 میلیونی به روستاییان لازم است تا سود محاسبه شده از جانب سازمان برنامه به بانک مرکزی اعلام شود. یکی از دلایلی که باعث شد دولت به فکر افزایش مبلغ وام مسکن برای روستاییان باشد، افزایش تورم در بازار مسکن بود. پرداخت وام 100 میلیونی به روستاییان سبب شده بود تا با گرانی مصالح ساختمانی، ساختمان‌ها نیمه کاره رها شوند. بنابراین تورم در بازار مسکن موجب شد قیمت خرید خانه افزایش یابد و تقاضا برای اجاره بالا رود.

سازمان برنامه و بودجه

علت تاخیر در پرداخت وام 200 میلیونی روستاییان

به گفته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکی از دلایل تاخیر در پرداخت وام 200 میلیونی بار مالی سنگینی است که به همراه دارد. در نظر داشته باشید یکی از دلایل اصلی تورم در سالهای گذشته، بدهی دولت به بانک‌‎ها است. بنابراین دو راه برای پرداخت وام به متقاضیان وجود دارد. راه اول این است که به بانک‌ها اعلام کنیم که مبلغ وام، بدهی دولت به بانک‌ها است که این امر پیامدهای مخربی به همراه دارد و سبب ایجاد تورم شدید می‌شود. راه دوم این است که مابه‌التفاوت سود وام را، از صندوق مسکن تامین کنیم.

مطلب پیشنهادی:  جشن اولی آژانس‌‌‌های دلتا، دی 1402

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره صندوق مسکن نیز گفت: سعی دولت بر این است که برای جلوگیری از تشدید تورم، پایه پولی را تا جایی که ممکن است بالا نبرد. بنابراین مهم‌ترین اقدامی که باید انجام شود، تامین منابع  و بعد افزایش سقف وام مسکن است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم خلق پول نکنیم از مردادماه می‌توانیم وام را پرداخت کنیم. وگرنه خیلی راحت است امروز می‌توانیم یک نامه به بانک‌ها ارسال کنیم و بگوییم این را جزو بدهی‌های دولت ببرید. ولی این درست نیست چون دولت عهد کرده که پایه پولی را کنترل کند.

سازمان برنامه و بودجه

آیا مشکل وام مسکن حل می‌شود؟

یکی از دلایلی که سبب می‌شد تسهیلات به متقاضیان پرداخت نشود، نرخ سود وام 18 درصد است که سازمان برنامه و بودجه نسبت به محاسبه آن و اعلام به بانک مرکزی مقاومت می‌کرد. با پیگیری‌های بنیاد مسکن، از هفته آینده پرداخت وام به متقاضیان آغاز می‌شود. می‌توان این مژده را به متقاضیان داد که بعد از گذشت ماه‌ها، وام 200 میلیونی مسکن را با سود 5 درصد دریافت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: «کدام بانک‌ها ملزم به پرداخت تسهیلات مسکن هستند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …