آیا اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تهران امکان‌پذیر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طرح نهضت ملی مسکن مواردی مانند منطقه، متراژ، تعداد طبقات و نحوه ساخت و ساز در تعیین قیمت واحدها تاثیرگذار است. اما آنچه که قیمت نهایی را تعیین می‌کند، فهرست بهای مشخص شده با انبوه سازان است. البته برآوردی از قیمت‌ها داریم که براساس آن آورده اولیه محاسبه می‌شود، اما قیمت نهایی با قیمت برآورد شده تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت.
واحدهای خودمالکی‌

به گزارش دلتامگ به نقل از ایلنا، خلیل محبت‌خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص اینکه واحدهای نهضت ملی در شهر تهران ساخته نمی‌شوند گفت: در شهر تهران، پروژه نهضت ملی مسکن تنها در قالب واحدهای خودمالکی‌ در دستور کار است وگرنه به هیچ وجه در داخل شهر تهران واحدی تحت عنوان نهضت ملی مسکن به اجرا نمی‌رسد.

واحدهای خودمالکی‌

سهم دولت در طرح پروژه‌های خودمالکی

در پروژه خودمالکی، واحدی به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده نمی‌شود و دولت نقشی در مالکیت این واحدها ندارد. افرادی که زمین یا ساختمانی با بافت فرسوده دارند، می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند و در صورتی به این واحدها تسهیلات تعلق می‌گیرد که شرایط لازم برای پروژه نهضت ملی مسکن را داشته باشند. بعد از تایید واحدهای خودمالکی‌ از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی، افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند

در طرح خودمالکی، مالک می‌تواند به ازای هر واحدی که در زمین خود می‌سازد تسهیلات دریافت کند. همچنین می‌تواند واحدها را به افرادی که شرایط لازم برای طرح اقدام ملی مسکن دارند واگذار کنند. با اجرای درست این طرح، درخواست تقاضا برای اجاره خانه کاهش می‌یابد.

واحدهای خودمالکی‌

تغییر کاربری زمین برای طرح اقدام نهضت ملی مسکن

افرادی که می‌خواهند زمین خود را تغییر کاربری دهند یا به پروژه نهضت ملی ملحق شوند، روش این نوع خودمالکی متفاوت است. در این روش مالک باید سهم دولت و شهرداری را پرداخت کند. همچنین در این روش مالک می‌تواند خود افراد واجد شرایط را به دولت معرفی کند، یا اینکه دولت خود افراد را انتخاب کند. در این روش شکل همکاری به سازش بین طرفین بستگی دارد. بنابراین سهم طرف می‌تواند بین ٣٠ -٧٠درصد  یا ٢٠ -٨٠ درصد باشد. باید توجه داشته باشیم در این مدل از همکاری‌ها با تغییر کاربری اراضی، ارزش افزوده زمین مالک افزایش پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  شاهین شهر؛ منطقه‌ای جذاب برای صاحبخانه شدن

محبت‌خواه تاکید کرد: در شهر تهران زمین لازم جهت ساخت واحدهای نهضت ملی برای دو سال فراهم شده است، اما در مناطقی مانند شهر جدید ایوانکی یا در شهرهایی که قرار است زمین الحاق شود مانند قرچک، ورامین و پیشوا این امکان وجود دارد که اراضی را به چند نفر یا یک نفر تحویل دهیم تا خودشان نسبت به ساخت اقدام کنند.

پیشنهاد مطالعه: «فناوری جدید در اجرای طرح نهضت ملی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…