آیا طرح اقدام نهضت ملی مسکن تداوم می‌یابد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر ارائه تسهیلات بعد از آورده متقاضیان، می‌تواند روند ساخت و ساز مسکن ملی را متوقف کند. در نتیجه اصلاح این تصمیم بسیار ضروری است و بهترین راه برای پیشبرد این پروژه، دریافت آورده متقاضیان در پایان پروژه است.
انبوه سازان

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، دولت برای خانه‌دار شدن مردم طرحی تصویب کرد، که براساس آن مقرر شد یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. هدف از افزایش تعداد واحدهای مسکونی، کاهش تقاضا برای اجاره یا خرید خانه است. با توجه به آماری که از وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، ساخت یک میلیون و 383 هزار واحد آغاز شده است و 429 هزار و 275 واحد دیگر در مرحله کلنگ‌زنی قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به شرایطی که بر بازار مسکن حاکم است و رهاسازی انبوه‌ سازان از حوزه ساخت و ساز مسکن، مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با تداوم این وضعیت، امکان ساخت این تعداد واحد در 4 سال وجود دارد.

فرشید ایلاتی کارشناس بازار مسکن در رابطه با واگذاری مسکن ملی تا ماه آینده گفت: صد هزار واحد مسکن ملی تا شهریور ماه واگذار می‌شود، اما ساخت سالیانه یک میلیون مسکن ملی با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: تعداد واحدهای مسکن ملی قابل واگذاری در ماه آینده و تفاوت فاحش آن با آمار یک میلیونی، ناتوانی وزارت راه و شهرسازی را در ساخت مسکن ملی نشان می‌دهد. طرح واگذاری زمین تا حد زیادی مشکل عقب افتادگی در حوزه ساخت و ساز مسکن را جبران می‌کند. در صورتی که وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهد، به طور قطع می‌توان گفت ساخت مسکن ملی مطابق با آمار اعلام شده یا حتی بیشتر فراهم می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  اسباب‌کشی تهرانی‌ها به جنوب پایتخت

انبوه سازان

اختصاص دادن یک‌سری مشوق‌ها به سازندگان مسکن ملی

اختصاص دادن یک‌سری محرک‌ها نقش بسزایی در افزایش ساخت و ساز مسکن دارد. برای ساخت مسکن ملی می‌توان از مدل‌های مختلفی استفاده کرد. مدل اول ساخت مسکن با حداقل بودجه است. در این طرح بیشترین هزینه‌ها را یارانه دولتی پوشش می‌دهد. نوع دیگر ساخت مسکن همکاری دولت با متقاضیان است، به گونه‌ای که نیمی از هزینه‌ها را دولت و نیمی دیگر با استفاده از آورده متقاضی تامین می‌شود. آخرین مدل ساخت که دولت سعی دارد با آزادی عمل به انبوه‌ سازان، جذابیتی برای آن‌ها به وجود آورد. در این مدل انبوه‌ سازان این اختیار را دارند که خانه‌های لوکس با متریال عالی بسازند.

انبوه سازان

رابطه متضاد قیمت مسکن ملی با متقاضیان

یکی از دلایلی که باعث می‌شود آمار متقاضیان برای ثبت‌نام مسکن ملی کاهش یابد، آورده 200 الی 300 میلیونی متقاضیان برای ثبت‌نام است. با توجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم است، دولت باید سعی کند با یک برنامه‌ریزی جدید بحث آورده متناسب با پیشرفت پروژه را کنترل کند.

پیشنهاد مطالعه: «قیمت هر واحد مسکن ملی چند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…