آمار ساخت‌‌وساز طی 10 سال گذشته

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاخص آماری نشان می‌دهد، ساخت‌وساز در شمال کشور مسیر رونق را طی یک دهه اخیر طی کرده است.

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، طی حدود 10 سال گذشته هر گاه بازار مسکن در شرایط رونق معاملات قرار داشته، میزان رونق ساخت‌وساز در شهرهای شمالی به‌ مراتب بیشتر از تهران بوده است.

در شرایط رکود نیز به همین ترتیب، رکود عمیق‌تر ساخت‌وساز در تهران رخ داده و شدت رکود در شهرهای شمالی در حوزه ساخت‌وساز کمتر بوده است. به‌عنوان مثال، در سال 92 که رونق معاملات مسکن در کل کشور زیاد بوده، تهران با رشد نقطه‌ای 3 درصدی ساخت‌وساز روبه‌رو شد که یک رخداد طبیعی به دنبال رونق بازار مسکن است.

اما افزایش ساخت‌ و ساز مسکن در دو استان شمالی یعنی مازندران و گیلان در آن مقطع زمانی به‌ مراتب از تهران بیشتر بود. به‌طوری که در مازندران رشد 20 درصدی ساخت‌ و ساز مسکن نسبت به سال 91 ثبت شد و در گیلان نیز میزان رشد ساخت‌ و ساز به صورت نقطه‌ای (نسبت به سال قبل از آن) 4 درصد بود.

ساخت‌ و ساز مسکن

کاهش ساخت‌ و ساز مسکن در سال 95

به دنبال اتمام رونق معاملات در آن سال، وضعیت رکودی در سال 93 بر بازار مسکن حاکم شد. در همین سال، کل کشور شاهد افت 42 درصدی ساخت‌وساز نسبت به سال 92 بود. در تهران نیز میزان افت ساخت‌ و ساز مسکن 56 درصد بود. اما رکود ساخت‌وساز در فصل رکود معاملات در دو استان شمالی کمرنگ‌تر بود، به‌طوری که افت ساخت‌وساز در مازندران 38 درصد و در گیلان 22 درصد ثبت شد.

بر این اساس اثرپذیری سرمایه‌گذاری ساختمانی در سال رکود در دو استان شمالی نسبت به تهران به‌مراتب کمتر بوده است.

مطلب پیشنهادی:  پرداخت مالیات حتی برای ساکنین یک خانه

سال 98 نیز یکی دیگر از مقاطع زمانی شاخص طی یک دهه اخیر است. چرا که با رکود معاملات تحت تاثیر جهش فوق‌العاده قیمت مسکن سپری شد.

عمر کوتاه رونق مسکن سال 97

در واقع عمر رونق در سال 97 بسیار کوتاه بود و به چند ماه بیشتر نرسید و به‌دنبال آن رکود سنگین معاملات بر بازار مسکن سایه انداخت. با این همه در سال 98 در شرایطی که در تهران ساخت‌وساز افت 14 درصدی را نسبت به سال 97 تجربه می‌کرد و در کل کشور نیز رشد جزئی 4 درصدی در ساخت‌وساز ثبت شده بود.

آمارهای مذکور نشان می‌دهد که در 10 سال اخیر در هر مقطعی که بازار مسکن دوره رونق را سپری کرده، رونق ساخت‌وساز در شمال بیشتر از تهران و میانگین کشوری بوده و در هر مقطعی که بازار مسکن رکودی بوده، عمق و شدت رکود در تهران به‌مراتب بیشتر از استان‌های شمالی مورد بررسی بوده است.

سال 95، سال ثبات بازار مسکن

در همین راستا تغییرات معنادار در سال 95 را نیز می‌توان رصد کرد. سال 95، ‌سال ثبات در بازار معاملات ملکی تهران و کل کشور بود و بر همین اساس میزان رشد نقطه‌ای ساخت‌وساز در تهران 7 درصد بوده است و در مجموع ساخت‌وساز نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افت کرده است.

تعداد کلمات مطلب: 466

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه تورم مسکن و اجاره بها در اروپا و ایران

به گزارش خبرآنلاین : بررسی روند رشد اجاره‌ بها در کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که کش…