بی‌اعتنایی بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اوضاع بحرانی بازار مسکن و افزایش روزافزون بازار اجاره‌بها، چنانچه بانک‌ها نسبت به پرداخت وام به متقاضیان بی‌اعتنا باشند، هرچه تسهیلات دیرتر به دست مستاجران برسد اثرگذاری آن کمتر می‌شود.
وام اجاره

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، وزارت راه و شهرسازی در 17 اردیبهشت‌ماه 1401، پیشنهاد پرداخت وام ودیعه مسکن به دولت ارائه کرد و در 3 خردادماه شورای پول و اعتبار، موافقت خود را برای پرداخت وام اعلام کرد. سقف وام اجاره خانه در تهران 100 میلیون تومان است، این مبلغ در مراکز استان‌ها به 70 میلیون تومان می‌رسد و در شهرهایی که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارند، 40 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود.

دولت در نظر دارد برای تامین منابع این تسهیلات، از محل منابع بانکی قانون جهش تولید و تامین مسکن بودجه مورد نظر که 40 هزار میلیارد تومان است را فراهم کند. مطابق بخشنامه‌ای که چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام شد، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به صراحت عنوان شده است.

با توجه به اطلاعیه بانک مرکزی، برخی از بانک‌ها از پرداخت وام شانه خالی کرده‌اند. مشکل بی‌توجهی بانک‌ها نسبت به پرداخت وام مسکن، در سال‌های 99 و 1400 نیز وجود داشت. بانک‌ها به بهانه‌های عدم دریافت ابلاغیه و بخشنامه در خصوص پرداخت وام، از واگذاری تسهیلات به متقاضیان امتناع می‌کردند.

مطلب پیشنهادی:  چشم‌انداز عرضه مسکن در ۱۴۰۰

 وام اجاره

آمار پرداختی وام ودیعه در بانک‌ها به چه صورت است؟

در سال جاری بانک‌ها موظف شدند که 40 هزار میلیارد تومان کمک ودیعه وام اجاره خانه را به متقاضیان پرداخت کنند. اما بررسی آمارها حاکی از آن است که تاکنون تنها 1300 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

در دستورالعمل اجرایی ودیعه مسکن به بانک‌ها هشدار داده شد که اگر بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی در صورتی که توجیه بانکی قابل قبولی نداشته باشند و از پرداخت وام امتناع کنند، مشمول جریمه مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ذیل ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن می‌شود.

نتیجه‌گیری: با مشاهده بی توجهی بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن، دولت برای حل این مشکل بانک‌های متخلف را جریمه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: «سرانجام وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…