کاهش زمان انتظار برای خانه‎‌‌دار شدن در 31 استان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی آمارها نشان می‌دهد، هم‌اکنون طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن در کشور، دو برابر دوره انتظار خانه‌ اولی‌ها برای خرید مسکن در آمریکا است.
کاهش دوره خرید

به گزارش دلتامگ به نقل از صدای بورس، در سال 1400 انتظار برای خرید خانه کاهش یافته است. این اتفاق در صورتی رخ داد، که بازار مسکن سه دوره جهش قیمت را پشت‌سر گذاشته بود. همچنین دستمزد خانوارها نیز به قدری افزایش نیافته است که بتوانند با تورم مقابله کنند. بنابراین اعلام کاهش دوره خرید، مقداری تامل برانگیز است.

از سوی دیگر با بررسی درآمد خانوارها در 31 استان و مقایسه با میانگین قیمت مسکن در کشور، این سوال مطرح می‌شود که آیا قیمت مسکن کاهش یافته است؟ یا دستمزد افراد به حد قابل توجهی افزایش یافته است؟ بنابراین پذیرش این آمار با توجه به تورمی که در بازار مسکن مشاهده می‌شود، اندکی مشکل است. و باید دید چه اتفاقی در بازار مسکن رخ داده که طول دوره خرید خانه، در مقایسه با سال 1399 پنج سال کاهش یافته است.

کاهش دوره خرید

عواملی که در کاهش دوره انتظار مسکن نقش داشتند

اولین عامل، مربوط به تغییرات درآمدی خانوارها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ است. به گونه‌ای که در سال گذشته متوسط درآمد خانوارهای شهری در مقایسه با سال 99 افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به آمار اعلام شده از مرکز آمار ایران، درآمد و هزینه‌ خانوارهای شهری، در سال 1400 نسبت به سال 99 افزایش 5 درصدی داشته است. اما آنچه  اهمیت دارد آن است که در سال 1400، دستمز خانوارها کمتر از مقدار تورم در بازار مسکن است.

مطلب پیشنهادی:  چند اشتباه رایج در تنظیم مبایعه نامه

کاهش دوره خرید

در نتیجه می‌توان گفت این افزایش 5 درصدی ناشی از افزایش درآمدهای متفرقه خانوارها بوده است. مهم‌ترین علت افزایش درآمد خانوارها مربوط به رشد بیش از 50 درصد اجاره‌بها است. دومین عامل تغییرات درآمدی خانوارها، مربوط به تغییرات تورم ملکی در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمت خانه در کل کشور، در سال 1400 نسبت به سال 1399 حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته است. در نتیجه رشد قابل ملاحظه درآمد خانوارها از یک سمت و  کاهش سرعت رشد قیمت مسکن از سمت دیگر سبب شد است، طول دوره انتظار برای خرید خانه کاهش یابد.

نتیجه‌گیری: اگرچه طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن در کشورهای مختلف اروپا و آمریکا تحت تاثیر تورم شدید جهانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، اما افزایش طول دوره انتظار در این کشورها با وضعیت انتظار برای خرید خانه در ایران تفاوت دارد.

پیشنهاد مطالعه: «83 سال صبر برای خانه‌دار شدن در تهران»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …