صنعت ساختمان ایران به مهندسان خارجی نیازی ندارد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مصالح ساختمانی ۵۰ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر دستمزد کارگران نیز ۵۷ درصد رشد یافته است. بنابراین طبیعی است که هزینه تمام شده مسکن افزایش یابد. البته با راهکارهایی مانند ارتقای تکنولوژی در ساخت می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.
تورم

به گزارش دلتامگ به نقل از ایسنا، چنانچه در صنعت ساختمان از نیروهای متخصص استفاده شود و ریسک‌های اقتصادی در این حوزه از بین برود می‌توان امیدوار بود اتفاقات خوبی در این صنعت رخ دهد. از سوی دیگر ارتقای تکنولوژی و کاهش هزینه‌های ساخت در حوزه مسکن باعث می‌شود تورم در این بازار کاهش یابد. به دنبال کاهش تورم، قیمت خرید خانه نیز به حد تعادل می‌رسد. در صورتی این رویکردهای جدید در صنعت ساختمان عملی می‌شود، که به مهندسان ایرانی بها داده شود. اما همچنان شاهد آن هستیم که برای ساخت و سازهای انبوه در کشور، به دنبال استفاده از نیروهای چین و ترکیه هستند.

صنعت ساختمان در ایران همچنان به شکل سنتی اداره می‌شود. این درحالی است که کشورهای اروپایی با به کارگیری مهندسان ایرانی در حال توسعه صنعت ساختمانی خود هستند. با وجود بیش از نیم میلیون مهندس ایرانی، صنعت ساختمان در ایران نیازمند حمایت از سوی کشورهای دیگر نیست. این در حالی است که حمایت از مهندسان داخلی و به کارگیری آن‌ها در حوزه ساخت و ساز می‌تواند موجب رشد روزافزون و ارتقاع صنعت ساختمان شود. چنانچه حمایت از مهندسان ایرانی تداوم داشته باشد، در گام اول می‌توانیم نیمه صنعتی و در گام بعدی کاملا صنعتی شویم.

تورم

ساخت و ساز مسکن تحت تاثیر چه عواملی است؟

بخشی از مشکلات حوزه مسکن، درونی و بخش دیگر آن بیرونی است که شامل ریسک‌های غیر اقتصادی می‌شود. در صورتی که مشکلات این دو حوزه برطرف شود، تامین خانه برای اقشار جامعه راحت‌تر خواهد شد. حدود 60 درصد از قیمت مسکن، مربوط به هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود و 40 درصد دیگر نیز به هزینه تامین زمین اختصاص می‌یابد. با درنظر گرفتن قیمت‌ نهادهای ساختمانی و دستمزد دریافتی آن‌ها، درمیابیم که قیمت ساخت در مناطق متوسط تهران به متری 1500 دلار رسیده است. این رقم در مناطق جنوبی تهران به 1000 دلار و شمال شهر به 2000 دلار افزایش یافته است. بنابراین می‌توان گفت هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، به 50 میلیون تومان است.

مطلب پیشنهادی:  آب رفتن نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

نتیجه‌گیری: از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت ملک تاثیر گذاشته، کاهش 70 درصدی ساخت و ساز مسکن است. همچنین عدم بکارگیری نیروی کار داخلی در حوزه ساخت و ساز، می‌تواند در تورم مسکن نقش بسزایی داشته باشد.

پیشنهاد‌ مطالعه: «فناوری جدید در اجرای طرح نهضت ملی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …