83 سال صبر برای خانه‌دار شدن در تهران

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی در خصوص گرانی بازار مسکن گفت: در دنیا تسهیلات خرید مسکن بین ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسکن است. اگر بخواهیم در ایران چنین تسهیلاتی ارائه دهیم، با فرض اینکه بانک‌ها توان و انگیزه تسهیلات‌دهی داشته باشند، با محاسبه نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد، اقساط این تسهیلات به حدی خواهد بود که بازپرداخت آن از توان بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج است.
خرید خانه

آمار منتشر شده از بانک مرکزی گویای آن است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به متری 45 تومان رسیده است. با استناد بر این موضوع قیمت خرید آپارتمان 70 متری در تهران 3 میلیارد تومان است. این درحالی است که یک کارگر با دستمزد حداقل 6 میلیون تومانی، چنانچه قصد خرید خانه را داشته باشد باید 83 سال صبر کند. بررسی آمارها نشان می‌دهد در مرداد سال گذشته یک کارگر برای خرید خانه باید 69 سال حقوق خود را پس‌انداز می‌کرد. در حالی که با افزایش قیمت خانه و تورمی که در این بازار شکل گرفت این رقم به 83 سال افزایش یافته است. علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی احداث ۳ هزار واحد مسکونی گفت: زمان خانه‌دار شدن جوان تهرانی، ۶۶ سال است، مهم‌ترین علت به وجود آمدن این وضعیت می‌تواند  توقف حمایت از عرضه و کاهش ساخت و ساز مسکن در دهه ۹۰ باشد.

کاهش ساخت و ساز مسکن

 

علت اصلی مشکل کمبود مسکن

دولت قبل با استناد بر این موضوع که مشکل کمبود مسکن نداریم، از ساخت و ساز مسکن حمایت نکردند. این درحالی است که بیشترین آمار خانه‌های خالی مربوط به مناطق لوکس بود. در نتیجه قشر عادی جامعه توانایی اجاره و خرید اینگونه آپارتمان‌ها را ندارند. همین امر موجب شد عرضه در حوزه ساخت و ساز کاهش یابد و در مقابل تقاضا در حوزه مسکن افزایش یابد. بنابراین به دنبال افزایش قیمت خانه، خریداران مصرفی از بازار مسکن خارج شدند و خریداران سرمایه‌ای برای حفظ ارزش دارایی خود شروع به خرید ملک کردند.

مطلب پیشنهادی:  دست برتر خریداران مسکن در معاملات ملکی

کاهش ساخت و ساز مسکن

راهکار مقابله با کمبود مسکن

مهم‌ترین گام در مقابله با گرانی روزافزون خانه، افزایش عرضه و کنترل تقاضا در بازار مسکن است. از این جهت که بخش عمده‌ ساخت و ساز واحدهای مسکونی در اختیار بخش‌های خصوصی است، بنابراین در صورتی که ساخت و ساز به سود دهی خوبی برسد سرمایه‌گذاران ترغیب می‌شوند بیشتر در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

نتیجه‌گیری: با کنترل تقاضا در بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز می‌توان امیدوار بود قیمت خرید خانه روند کاهشی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: «برنامه دولت برای کنترل قیمت خانه در تهران»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …