مراحل تبدیل سند منگوله‌دار قدیمی به سند تک برگ جدید

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در قدیم الایام برای جلوگیری از کلاهبرداری و جعل تعداد برگ‌های سند را با استفاده از یک نخ و فلز سرب مهر و موم می‌کردند که به مرور زمان به سندهای منگوله‌دار معروف شده و کماکان هم از اعتبار کافی برخوردار هستند.
سندهای منگوله‌دار

اما از سال 1390 شمسی به بعد با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساختارمند کردن اسناد ثبتی توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور سندهای جدیدی جایگزین سندهای منگوله‌دار و باقی سندها شد به اسم سند تک‌برگی که علاوه بر قابلیت ضد جعل بودن اطلاعات کاملی درباره ملک در اختیار خریداران و فروشندگان قرار می‌دهد و تنها در یک برگ تمام مشخصات لازم مربوط به ملک مورد نظر وجود دارد.

با ما تا پایان همراه شوید تا با مراحل تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگ که مستلزم داشتن نقشه یو تی ام است بیشتر با هم صحبت کنیم.

برای درک بهتر ابتدا تعریف کوتاهی از هر سند ارائه خواهیم داد سپس به مدارک و نقشه یو تی ام که پیش نیاز صدور سندهای تک‌برگی توضیحات بیشتری همراه با جزییات ارائه خواهیم داد.

سند منگوله‌دار چیست؟

سند منگوله‌دار یا سند دفترچه‌ای به اسناد قطعی و مالکیتی می‌گویند که به صورت دست نویس و با تعداد برگ‌های زیادی نشان از مالکیت اشخاص دارد و در صورت فک پلمب از درجه اعتبار ساقط است چرا که پلمب نشان دهنده کامل بودن برگه‌های این سند مالکیتی است و از اعتبار کامل در این زمینه برخوردار است.

سند تک‌برگی چیست؟

سند تک‌برگی دارای هولوگرام مخصوص و غیر قابل جعل است چرا که به صورت کاملاً الکترونیکی و مکانیزه تمام مشخصات مالک و ملک را به صورت خوانا و چاپی نشان می‌دهد که همواره در هر نقل و انتقالی به روز شده و در صورت وجود هرگونه شریک در ملک هر یک به صورت مجزا دارای سند تک‌برگی خواهند بود.

سندهای تک‌برگی از شناسه جغرافیایی برخوردار هستند تا بتوان به راحتی با استعلام شناسه جغرافیایی از صحت موقعیت ملک آگاه شد و این موضوع باعث جلوگیری از کلاهبرداری و امنیت بالای معاملات می‌شود.

با تهیه نقشه یو تی ام و نقشه برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی، عرصه و اعیان آپارتمان یا زمین را با استفاده از دوربین توتال استیشن یا جی پی اس دو فرکانسه یو تی ام می‌کند. برای این کار می‌توانید از کارشناسان خبره شرکت نقشه برداری مپ اسکیل کمک بگیرید.

سندهای منگوله‌دار

دلایل لازم برای تبدیل سند منگوله‌دار قدیمی به سند تک‌برگ جدید عبارتند از:

در ادامه دلایل و مزایای سندهای تک‌برگی را نسبت به سندهای منگوله‌دار را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا هرچه زودتر برای تبدیل سندهای منگوله‌دار قدیمی خود به سند تک‌برگی اقدام کنید.

  1. در سندهای منگوله‌دار در صورت داشتن شریک، میزان سهم هر یک از شرکا در یک سند صادر می‌گشت و همه شرکا دارای یک سند مشترک بودند و در صورت تمایل برای داشتن سند مجزا کلی مراحل قانونی را باید از سد راه کنار می‌زند اما در سند تک‌برگی با استفاده از نقشه یو تی ام، سهم هر یک افراز و تفکیک صورت می‌گیرد و برای هر شریک سند تک برگی مجزا صادر می شود. برای مثال اگر ملک دارای دو مالک یکی با سهم 2 دانگ و دیگری 4 دانگ باشد برای هر یک سند تک برگی مجزا صادر می شود.
  2. سندهای منگوله‌دار به صورت کاملاً دست نویس و در برخی مواقع ناخوانا صادر می‌شد و اطلاعات کاملی در دفترچه نوشته نمی‌شد. اما سند تک برگی به صورت تمام الکترونیکی و مکانیزه است و تمام اطلاعات مندرج بر اساس نقشه یو تی ام و شناسه جغرافیایی درج شده است و قابلیت استعلام دارد.
  3. در سندهای منگوله‌دار کروکی ملک قرار ندارد و در صورت اعراض و افراز و… اطلاعات کاملی در این سند وجود ندارد اما در سند تک برگی، کروکی ملک به همراه همسایگان و متراژ و ابعاد اربعه ملک و… که توسط نقشه یو تی ام به دست آمده، آورده شده است تا از هر گونه تعرض به ملک همسایه وگذرگاه‌ها جلوگیری کرد.
  4. از جمله مزایای سند تک‌برگی نسبت به سند منگوله‌دار می‌توان به داشتن نوع کاربری ملک، نوع ملک، نوع مالکیت، نشانی دقیق ملک به همراه درج کد پستی ملک اشاره کر.د این موارد در سند منگوله‌دار به صورت دقیق وجود ندارد.
مطلب پیشنهادی:  پردیس، با آینده‌ای درخشان برای سرمایه‌گذاری

مراحل و مدارک مورد نیاز برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگ

برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگی دو حالت وجود دارد که در ادامه این دو حالت را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • در حالت اول متقاضی سند منگوله دار به نام خود است و می‌خواهد برای دریافت سند تک برگی اقدام نماید:

در این صورت با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری در امور نقشه برداری برای تهیه نقشه یو تی ام اقدام می‌کند و کارشناس با دریافت سند منگوله‌دار و سایر مشخصات ملک و مدارک هویتی مالک اقدام به جانمایی پلاک ثبتی و وضعیت موجود ملک و در نهایت نقشه یو تی ام همراه با مهر و امضای کارشناس رسمی تحویل متقاضی می‌شود.

سندهای منگوله‌دار

  • در حالت دوم متقاضی ملک را خریده و سند به نام وی نیست

در این صورت باید هرگونه مدارکی اعم از وکالت نامه رسمی از دفتر اسناد رسمی به همراه قولنامه از مالک اصلی ارائه نماید.

اما برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی باید مراحل ذیل را بگذرانید:

  1. ابتدا متقاضی به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و در خواست فرم صدور سند تک‌برگی را دریافت می‌کند و با تکمیل فرم و ارائه مدارک مالکیتی خود به واحد ثبتی، ملک مورد نظر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و پس از موافقت، استعلام از سند مالکیتی منگوله‌دار گرفته می شود تا در صورتی که در رهن بانک و… قرار داشته باشد کارهای اداری آن برای فک رهن انجام شود.
  2. متقاضی به شهرداری مراجعه کرده و تمام بدیهی‌ها و عوارض شهرداری و مالیات را پرداخت می ‌ماید و رسید آن را در پرونده ضمیمه می‌نماید. در این مرحله متقاضی به کارشناس رسمی دادگستری در امور نقشه برداری مراجعه می‌کند تا نقشه یو تی ام ملک را برای ارائه به شهرداری تهیه کند.
  3. در این مرحله به دفتر اسناد رسمی یا کافی نت مراجعه کرده و با دریافت شماره سامانه ورود تمامی مدارک مالکیتی اعم از شناسنامه، کارت ملی، سند منگوله دار را اسکن کرده و در قسمت خواسته شده به همراه پرداخت فیش واریزی 50 هزار تومان با شماره حساب ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بارگذاری شود.
  4. پس از دریافت شماره ورود به سامانه و تمام مدارک فوق‌الذکر را بارگذاری کردید از تمامی مدارک مورد نیاز به همراه سی دی نقشه یو تی ام را برای واحد ثبتی از طریق پست ارسال کنید و کد رهگیری را نزد خود نگه دارید.

همواره می‌توانید از طریق سایت ثبت اسناد و املاک کشور درصد پیشرفت صدور سند تک‌برگی خود را با استفاده از شماره ورود به سامانه و کد رهگیری جویا شوید. سند تک برگ ملک پس از چندین روز صادر و به آدرس پستی مورد نظر فرستاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …