تامین زمین برای تمام شهرها در طرح نهضت ملی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طرح نهضت ملی مسکن، اولین مسئله‌ای که هنگام ساخت و ساز مورد بررسی قرار می‌گیرد زیرساخت‌ها، معیارها و ضوابط حاکم بر شهر است. درصورتی که ضوابط در هر شهر این امکان را به شهرداری بدهد که محدودیتی برای ساخت ندارند، دولت به متقاضیان آن شهر زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی اعطا می‌کند.
تامین زمین

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست حقوقی سازمان ملی مسکن در خصوص تامین زمین گفت: برنامه تامین زمین برای استان‌های قزوین، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به طور کامل به اتمام رسیده است. اما در استان‌های شمال کشور، به دلیل نوع زمین و وضعیت توپوگرافی از سیاست‌های دیگری مانند شهرک سازی استفاد می‌کنیم. اجرای طرح نهضت ملی و تامین زمین برای این شهرها به دلیل موقعیت ویژه آن‌ها، باید به گونه‌ای باشد که خارج از محدوده و حریم شهرها اجرا شود. از سوی دیگر در این استان‌ها طی یک قرارداد، واحدهای تکمیل شده در مدت زمان دوسال به آن‌ها تحویل داده می‌شوند.

براساس ماده 9 قانون جهش تولید مسکن، وزارت جهاد کشاورزی در خصوص معرفی اراضی به سازمان ملی مسکن بیشترین همکاری را داشته است. همچنین براساس ماده 10 قانون جهش تولید مسکن، روند معرفی زمین‌ها از سوی سایر دستگاه‌ها به سازمان مربوطه چندان خوب پیش نرفته است. دولت برای حل این مشکل رویکرد و سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته است. با اعمال این رویکرد، به زودی شاهد خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه و کاهش تقاضا در حوزه اجاره‌خانه هستیم.

مطلب پیشنهادی:  ساخت ٤ میلیون خانه تا سال ١٤٠٤ شدنی است

تامین زمین

راهکار دولت برای شناسایی زمین‌های مازاد

سرپرست معاونت سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص شناسایی زمین‌های مازاد دستگاه‌ها گفت: تنها روش شناسایی این زمین‌ها به صورت عکس‌های هوایی و بازدید و تحقیقات میدانی است. تاکنون با استناد بر این روش‌ها توانسته‌ایم 6 هزار و 600 هکتار زمین در محدوده شهرها را شناسایی کنیم. این درحالی است که دیگر دستوری برای شناسایی مابقی زمین‌های  مازاد و انتقال آن‌ها به طرح نهضت ملی داده نشده است. بنابراین لازم است  برای دسترسی به اطلاعات این زمین‌ها از سازمان وزارت اقتصاد و دارایی کمک گرفته شود.

نتیجه‌گیری: برنامه تامین زمین برای تمام شهرها به گونه‌ای پیش رفته است که اکنون در تمام شهرهای کشور مشکل کمبود زمین نداریم.

پیشنهاد مطالعه: «پیگیری دولت برای اجرایی شدن طرح نهضت ملی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …