دریافت کد رهگیری املاک، آیتمی بسیار مهم در معاملات

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثبت مشخصات ملکی در سامانه املاک، از هر نوع معامله دیگر فضولی نسبت به ملک مورد نظر شما جلوگیری می‌کند. اگر به هنگام معامله‌، مشخصات معامله را در سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت نمایید، آن ملک به اصطلاح قفل می‌شود و هیچ معامله دیگری در مورد این ملک، امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد رهگیری

کد رهگیری جهت ثبت قراردادهای معاملات ملکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساماندهی امور مربوط به مسکن و جلوگیری از جرائم معاملاتی، سامانه استعلام کد رهگیری املاک برای صدور کد رهگیری ملک و یا کد پیگیری اجاره نامه طراحی شده است. بدین ترتیب طرفین قرارداد با استفاده از این کد به راحتی می‌توانند از صحت قرارداد خود اطلاع حاصل نمایند.

این کد جهت جلوگیری از جرائم معاملات در حیطه املاک و اطمینان خاطر بخشیدن به طرفین معامله برای انواع معاملات قولنامه‌ای شامل رهن، اجاره، خرید و فروش املاک می‌باشد.

برای آشنایی با نکات معاملاتی و حقوقی پیرامون ملک و خرید آپارتمان با دلتا مگ همراه باشید.

لزوم دریافت کد رهگیری املاک

هنگام انجام معاملات ملکی، دریافت کد رهگیری ملک و یا کد پیگیری در اجاره‌نامه از موارد الزامی می‌باشد چراکه اخذ این کد، مزایای بسیاری برای طرفین معامله به همراه خواهد داشت.

دریافت این کد برای تمام قراردادهای ملکی مانند ثبت اجاره‌نامه، خرید و فروش املاک بسیار حائز اهمیت است. این اقدام از انتقال و فروش یا اجاره دادن یک ملک به شخص ثالث جلوگیری نموده و به شما این اطمینان را می‌دهد که این ملک تنها از سوی شما مورد معامله قرار گرفته است.

مقاله مرتبط :

«کد رهگیری املاک راهی برای جلوگیری از کلاهبرداری»

دریافت کد رهگیری

کد رهگیری املاک برای اجاره‌نامه

جهت دریافت کد رهگیری ملک، باید مشاوران املاک مراحل ثبت قرارداد اجاره قولنامه‌ای را  در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور درج نمایند. اصل مدارک هویتی مانند کارت ملی هوشمند و شناسنامه، به همراه اصل مدارک مالکیت باید در اختیار مشاور املاک قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی:  راهکارهای پیشگیری از جعل اسناد ملکی

در زمان ثبت قرارداد، هر یک از طرفین معامله باید یک شاهد همراه خود داشته باشند. مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی است.

تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله نیز از اسناد مهم برای دریافت کد رهگیری می‌باشد. پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی:

کد پیگیری جهت امنیت بخشیدن به معاملات ملکی قولنامه‌ای است. در پی بررسی‌های دولت به دلیل نداشتن اعتبار کافی قراردادهای دست‌نویس، بخشنامه‌ای از سوی دولت در سال 1387 برای اصناف و بازرگانان صادر شد.

در این بخشنامه ذکر گردید تمامی مشاوران املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه‌ای خود دارند.

«نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…