پیامدهای مصوبه تعیین سقف اجاره

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از مشکلات جدی که مصوبه تعیین سقف اجاره برای مستاجران به وجود آورده، فروش واحد اجاره‌ای بدون اطلاع مستاجر است.
تمدید خودکار قرارداد اجاره

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، با گذشت دو ماه از مصوبه تمدید خودکار قرارداد اجاره با سقف 25 درصد، بررسی‌های صورت گرفته از بازار مسکن حاکی از آن است که مستاجران با مشکل جدیدی رو به رو شدند. یکی از مشکلاتی که مستاجران در هفته گذشته با آن مواجه شدند، فروش آپارتمان اجاره‌ای بدون اطلاع مستاجران است. این موضوع سبب شد که مستاجران درباره سکونت یک‌ساله خود دچار سردرگمی شوند.

بررسی آمارها گویای آن‌ است که قانون تمدید خودکار قرارداد اجاره با سقف 25 درصد، به نتیجه مطلوبی نرسیده است. آمار منتشر شده از بانک مرکزی در تیرماه سال جاری حاکی از آن است که اجاره آپارتمان در تهران، رشد 48 درصدی داشته است. افزایش رشد در صورتی رخ داده که طبق مصوبه تنظیم بازار اجاره مسکن، 25 درصد بوده است.

با مشاهده افزایش قیمت در بازار مسکن می‌توان به این نتیجه رسید که مصوبه اجرایی 25 درصد در اولین ماه سال نتوانسته موفق باشد. به گونه‌ای که اجاره‌بها از سقف دولتی اعلام شده عبور کرده است.

مطلب پیشنهادی:  افت معاملات مسکن در شهر تهران

تمدید خودکار قرارداد اجاره

مشکلات تعیین سقف اجاره‌بها

تعیین سقف اجاره‌بها، نه تنها مشکل افزایش اجاره را حل نکرد بلکه بازار مسکن را با مشکلات جدیدی مواجه کرد. با تعیین سقف اجاره‌بها، از تعداد فایل‌های اجاره‌ای کاسته شد. چرا که مالکان تمایل به حضور در بازار اجاره و مواجه شدن با دردسرهای احتمالی را ندارند. از مشکلات بعدی که اجرای این مصوبه به همراه داشت، کاهش فایل‌‎های فروش بود. چرا که مستاجران همکاری لازم را برای بازدید ملک انجام نمی‌دهند.

نتیجه‌گیری: پیش‌بینی می‌شد که با تعیین سقف اجاره بسیاری از مشکلات مستاجران در خصوص افزایش اجاره‌بها حل می‌شود. اما شاهد آن هستیم که نه تنها این مصوبه چاره‌ساز نبوده بلکه مشکلات جدید را برای مستاجران به وجود آورده است.

پیشنهاد مطالعه:«پیگیری دولت برای کنترل سقف اجاره‌بها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …