همه چیز درمورد خرید خانه قولنامه‌ای

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مراحل خرید یک ملک به این صورت است که ابتدا طرفین با هم به یک توافق می رسند. سپس مبایعه‌نامه‌ای بین خود می‌نویسند که شرایط فروش و نحوه انتقال وجه و تحویل ملک را مشخص می‌کند و در نهایت سند به نام خریدار صادر می شود. اما گاهی پیش می‌آید که به دلیل مشکلات ثبتی، شهرداری و... ، امکان صدور سند رسمی فراهم نیست. در این شرایط گفته می‌شود که ملک به صورت قولنامه‌ای فروخته شده است.
قولنامه چیست؟

خرید خانه قولنامه‌ای به ظاهر خیلی مشکل‌دار به نظر نمی‌رسد اما مسائل پیچیده‌ای را به همراه دارد. البته در قانون مدنی منعی برای خرید و فروش خانه‌های فاقد سند وجود ندارد.

باید به این نکته توجه کنید که قولنامه، یک سند عادی به حساب می‌آید. هر چند اسناد عادی در مراجع قضایی اعتبار کمتری نسبت به اسناد رسمی دارند، اما به هر حال اسناد معتبری هستند و در دادگاه می‌توان به آن‌ها استناد نمود.

با توجه به این توضیحات می‌توان گفت خرید خانه قولنامه‌ای معتبر است البته به شرط رعایت تمامی نکات حقوقی.

اگر قصد خرید خانه قولنامه‌ای دارید یا می‌خواهید از نکات حقوقی مربوط به خرید آپارتمان بصورت قولنامه‌ای آگاه شوید با این مطلب از دلتا مگ همراه باشید.

ملک قولنامه ای

مشکلات خرید خانه قولنامه‌ای

در خرید خانه قولنامه ای ممکن است از دو جهت برای خریدار مشکلاتی ایجاد شود. اول اینکه فروشنده، مالک واقعی ملک نباشد، دوم اینکه مالک خانه را به بیش از یک نفر بفروشد.

در صورتی که قصد دارید خرید خانه قولنامه‌ای را انجام دهید باید حتما پیگیر سلسله قولنامه‌های ملک باشید.

با دسترسی به قولنامه‌های پیشین می‌توانید خریداران پیشین را شناسایی کرده و در نهایت به سند مادر ملک، یا بنچاق ملک برسید. در نهایت می‌توانید استعلامات مورد نیاز را روی سند یا بنچاق انجام داده و صحت و اعتبار آن را متوجه شوید.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن در بهمن‌ماه ریزشی شد

 

نکات حقوقی قولنامه

شیوه‌های خرید خانه قولنامه‌‌ای

ابتدا باید بدانید که ملک در دو حالت زیر به صورت قولنامه ای خرید و فروش می‌شود. اول اینکه ملک مورد‌نظر به طور کل فاقد سند بوده و صرفا بنچاق دارد. دوم آن‌که ملک مورد نظر حاصل تفکیک یک زمین است که زمین مادر سند دارد، اما قطعات تفکیک شده فاقد سند هستند.

البته همیشه و در تمام معاملات قولنامه ای نیاز به دسترسی به تمام قولنامه‌ها نیست. یکی از این شرایط حالتی است که فروش ملک توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. در این حالت می‌توانید با مراجعه به دفتر آن تعاونی، اطلاعات مورد نیاز برای اطمینان از سلامت معامله را بدست آورید.

جمع بندی:

با توجه به توضیحات ارائه شده، جواب این سوال که آیا خرید خانه قولنامه‌ای خوب است یا نه را داده‌ایم. همان‌طور که می‌بینید، در صورتی که نکات گفته شده را رعایت کنید، می‌توانید بدون نگرانی اقدام به خرید خانه قولنامه ای کنید.

پیشنهاد مطالعه:

«آیا خرید خانه قولنامه ای قانونی است؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…