چرا بازار مسکن از یک برنامه مشخص پیروی نمی‌کند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با مشاهده این موضوع که تورم در بازار مسکن از روند کندی برخوردار است، نمی‌توان گفت که ثبات نسبی در این بازار رخ داده است. بلکه روند کاهشی تورم، می‌تواند بر اثر کاهش جذابیت و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باشد.
بازار مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از صدای بورس، بی توجهی دولت قبل، به ساخت و ساز در بازار مسکن منجر شد تا تقاضا بالا رود و به دنبال آن قیمت خرید خانه افزایش چشم‌گیری داشته باشد. اکنون باید دید دولت جدید با وجود مشکلات فراوانی که در بخش مسکن وجود دارد، چگونه مشکل بحران مسکن را حل کرده و به وعده خود درباره ساخت 4 میلیون مسکن جامعه عمل می‌پوشاند.

شهریار شقاقی کارشناس مسکن درباره تورم در این حوزه گفت: دولت برای تولید مسکن ضابطه تعیین می‌کند و ‌باید با همکاری با پیمانکاران و عقد قراردادهای گوناگون، زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز را تامین کند و از پیمانکاران بخواهد در چارچوب این ضوابط فعالیت کنند و به تولید مسکن در کشور سرعت ببخشند.

 

بازار مسکن

پیگیری دولت برای حل مشکلات مسکن

یکی از مشکلاتی که در بازار مسکن با آن مواجه هستیم، نداشتن برنامه برای ساخت و ساز با پیمانکاران است. به همین منظور دولت باید برای حل این مشکل، برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام دهد. در این صورت زمینه‌ای فراهم می‌شود تا با پیگیری‌های قوه‌قضاییه، ساخت و ساز به سمتی برود که دست سوداگران از بازار مسکن کوتاه شود. با اجرایی شدن این روش، پیمانکاران به این اطمینان می‌رسند که براساس یک قرارداد، زمان و بودجه مشخص، واحدهای استاندارد و مهندسی شده را تحویل مردم دهند.

بازار مسکن

در دولت گذشته شاهد آن بودیم که در حوزه‌های مختلفی از ساخت و ساز چون نظارت، کیفیت و قیمت‌گذاری تخلفات بیشماری در پروژه‌های ساختمانی روی داده است. به گونه‌ای که حتی این تخلفات به پروژه‌های دولتی چون مسکن مهر نیز نفوذ کرده بود. در این پروژه‌ها دلالان برای بدست آوردن سود بیشتر، کیفیت ساخت را پایین می‌آوردند یا تعداد زیادی واحد را خریداری می‌کردند و به قیمت بالاتری می‌فروختند.

مطلب پیشنهادی:  تاکید وزیر راه برای بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در تولید مسکن

تورم در بازار مسکن به حدی افزایش یافت که شهرهای اطراف تهران تا پیش از این فاصله قیمتی بالایی را با تهران داشتند و بسیاری از افراد در صورت کمبود بودجه در این شهرها اقامت می‌کردند، اکنون این شهرها به نقاطی گران‌ قیمت برای خرید خانه تبدیل شده اند.

اکنون دولت باید برای برطرف کردن بحران مسکن، ابتدا زیرساخت‌ها و امکانات موجود را بررسی کند. در صورتی که ظرفیت کشور سنجیده نشود و متناسب با توان اقتصادی پیش‌ نرویم ساماندهی بازار مسکن نتیجه عکس دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به تورمی که در بازار مسکن شاهد هستیم، در صورتی که زیرساخت‌ها برای ساخت مسکن به خوبی بررسی نشود به جای ساماندهی به بازار مسکن با تورم بیشتر در این بازار مواجه می‌شویم.

پیشنهاد مطالعه:«سرانجام وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …