سرانجام وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پی کمبود منابع مالی برای پرداخت وام ودیعه به متقاضیان، دولت راهکاری اندیشید که براساس آن شیوه‌نامه جدیدی به بانک‌ها ابلاغ شد که در پرداخت وام تعجیل کنند. از سوی دیگر با همکاری وزارت شهرسازی، تاکنون برای 47 هزار نفر به منظور دریافت وام ودیعه پرونده تشکیل شده است.
پرداخت وام ودیعه مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، جدیدترین اخبار بدست آمده از وضعیت پرداخت وام به متقاضیان گویای آن است که بین مستاجران و تسهیلات بانکی، فاصله بسیار زیادی قرار دارد. با توجه به اخباری که به تازگی از بانک مرکزی منتشر شده، طی یک ماه و نیم گذشته به 22 هزار مستاجر، وام ودیعه مسکن پرداخت شده است. اما میانگین تعداد مستاجرانی که به دریافت وام برای تامین اجاره خانه خود نیاز دارند بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است.

مشاهده آمارهای موجود در هر فصل نشان می‌دهد که در شرایط فعلی بازار مسکن، به طور متوسط بیش از نیم میلیون مستاجر جا به جا می‌شوند. با استناد بر این آمار می‌توان گفت میانگین ماهانه آن 180 هزار مستاجر است، که در 10 دهک درآمدی قرار دارند. در نتیجه به طور متوسط حداقل 50 هزار مستاجر، در سه دهک کم درآمد جای می‌گیرند. بنابراین این تعداد از مستاجران برای تکمیل اجاره خود به دریافت وام نیازمند هستند. از سوی دیگر با افزایش روزافزون اجاره‌بها، پیش‌بینی می‌شود، مستاجرانی که در دهک‌‌های ۴ و ۵ قرار دارند نیز برای تامین بخشی از مبلغ اجاره خود، نیازمند دریافت وام هستند.

 

وضعیت پرداخت وام

آیا پرداخت وام ودیعه به 22 هزار مستاجر کفایت می‌کند؟

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزار مستاجر کم درآمد داریم که برای تامین اجاره خود نیاز به دریافت وام دارند. اما می‌بینم که طی یک ماه و نیم گذشته، تنها به 22 هزار مستاجر وام پرداخت شده است. این میزان تنها یک سوم جمعیت مستاجران کم درآمد است و تمام مستاجران را پوشش نمی‌دهد. اما با پیگیری‌های دولت، از تاریخ 6 تیرماه به بعد شیوه‌نامه‌ای به تمام بانک‌ها اعلام شد، که براساس این شیوه‌نامه تاکنون به ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر وام ودیعه مسکن پرداخت شده است، که این میزان نشان‌دهنده رشد ۵۱ درصدی نسبت به مرداد ماه سال گذشته است.

مطلب پیشنهادی:  مظنه قیمت مسکن در پردیس چقدر است؟

نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مستاجرانی که نیاز به دریافت وام برای تامین اجاره خود دارند، بانک‌ها باید منابع بیشری را برای پرداخت وام در نظر بگیرد.

پیشنهاد مطالعه:«شرایط دریافت وام خانه اولی‌ها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …