چرا سفته در بازار مسکن رونق گرفت؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به تلاطمات اقتصادی و تحریم‌هایی که بر بازار مسکن حاکم شد، سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند با استفاده از سفته، ملک خود را در کم‌ترین زمان به فروش برسانند و از این طریق به سود دهی خوبی دست یابند.
حوزه ساخت و ساز

به گزارش دلتامگ به نقل از ساختمان آنلاین، بررسی شاخص‌های مختلف در بازار مسکن گویای آن است که در یک دهه گذشته، سرمایه‌‎گذاری در حوزه ساخت و ساز یا خرید خانه از اولویت خارج شده و در مقابل بازار سفته رونق گرفته است. بررسی تعداد پروانه‌های صادر شده نشان می‌دهد که ساخت و ساز در تهران افت شدیدی داشته است. این در حالی است که در سال 1390 تعداد پروانه‌های صادر شده بیش از ۲۶ هزار بود اما در سال گذشته این عدد به کمتر از ۵۷۰۰ مورد رسید. به عبارت دیگر می‌توان گفت ساخت و ساز در تهران، تقریبا به یک پنجم رسیده یعنی حدود 80 درصد افت داشته است.

حوزه ساخت و ساز

علت جذابیت ساخت و ساز در چیست؟

افزایش چشم‌گیر قیمت زمین، از اصلی‌‌ترین عامل پرهیز کردن سازندگان از ساخت و ساز است. در ساخت و ساز یک واحد مسکونی، سهم نهادهای ساختمانی 30 درصد و سهم زمین حدود 70 درصد از کل هزینه‌‎ها را به خود اختصاص می‌دهد. از ابتدای دهه 90 تا سال گذشته، قیمت زمین 29 برابر شده است، در حالی که قیمت خرید خانه 17 برابر افزایش داشته است. افزایش قیمت زمین سبب شده تا حاشیه سود در حوزه ساخت و ساز برای سازندگان کاهش یابد.

حوزه ساخت و ساز

علت کم توجهی به بازار اجاره در چیست؟

مهم‌ترین راه آگاهی از وضعیت بازار مسکن، بررسی قیمت اجاره‌بها است. به گونه‌ای که اوایل دهه 90 در تهران، نسبت اجاره‌بها 16 درصد بوده است. در این شرایط مالک می‌توانست 6 درصد از ارزش ملک را به عنوان مبلغ اجاره دریافت کند. اما از سال گذشته تاکنون شاهد هستیم که بازار مسکن با یک تلاطم سنگین مواجه شده است. همین امر سبب شد تا قیمت مسکن در مقابل اجاره افزایش چشم‌گیری داشته باشد. به گونه‌ای که نسبت اجاره‌بها به 33 درصد رسید، یعنی مالک مجاز است تنها 3 درصد از ارزش ملک را به عنوان مبلغ اجاره دریافت کند. این وضعیت منجر شد تا بازار اجاره ملک از جذابیت سابق خود خارج شود.

مطلب پیشنهادی:  هزینه وام مسکن متاهلین رکورد زد

حوزه ساخت و ساز

اهمیت سفته در بازار مسکن

با توجه به تلاطم‌های اقتصادی که به دنبال تحریم‌ها به وجود آمد و سیاست‌های غلط که بر این بازار حاکم شد، سفته در این بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. به دنبال این روند در دهه 80 قیمت خانه در تهران کمتر از 8 برابر شد. درحالی که ارزش خانه در دهه 90، 14 برابر شد. در نتیجه سود سالانه که از خرید خانه در دهه 80 به دست می‌آمد، 21 برابر بود اما در دهه 90 به 31 برابر رسید. بنابراین سرمایه‌گذار با مقایسه سود سالانه‌ای که از خرید خانه با سفته بدست می‌آید تا اجاره آن ملک، ترغیب می‌شود که ملک خود را با سفته بفروشد.

نتیجه‌گیری: کم رنگ شدن توجهات به بازار اجاره خانه، سبب شد تا مالکان به‌ جای اجاره ملک خود آن را با سفته به فروش برسانند.

پیشنهاد مطالعه:«تورم از قیمت مسکن پیشی گرفت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …