علت بحران در حوزه مسکن چیست؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت در تلاش است با ارائه راهکارهایی، مشکل کمبود مسکن و بحرانی که در این حوزه با آن مواجه هستیم را جبران کند.
کمبود مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌ که وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانون تولید و عرضه مسکن استفاده نکرده است، گفت: به دولت قبل هشدار دادیم که مسیر تعریف شده برای مسکن، بزودی این بخش را دچار بحران می‌کند. اما همچنان معتقد بودند که در کشور کمبود خانه نداریم و توزیع مسکن مناسب نیست. اما آنچه که از این تصمیم‌گیری حاصل شد، قیمت سرسام آور در حوزه ملک، خصوصا خرید خانه بود.

دولت قبل با استناد بر اینکه تعداد خانه‌های خالی در تهران زیاد است، بر این عقیده بود که مشکل کمبود خانه نداریم. اما این خانه‌های خالی همگی لوکس بودند. بنابراین اقشار متوسط رو به پایین جامعه توانایی اجاره این واحدها را ندارند. در نتیجه مشکل اکنون جامعه در حوزه مسکن به دلیل این است که واحدهای خالی، نیاز جامعه را پوشش نمی‌دهند.

 

کمبود مسکن

اقدامات دولت جدید برای حل مشکل مسکن

 ساخت 4 میلیون مسکن، پروژه‌ای است که در دولت جدید استارت آن زده شده است. برای پروژه مسکن مهر که 2 هزار واحد بود، 50 هزار میلیارد از بانک مرکزی هزینه شد. بنابراین برای پروژه جدید که گسترده‌تر است، منابع مالی آن باید به گونه‌ای تامین شود که سالانه یک ‌میلیون مسکن ساخته شود. علاوه بر تامین منابع، زمین مورد نیاز برای ساخت واحدها نیز  باید با استفاده ابزار قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. برای تامین زمین، دولت به سایر سازمان‌ها دستور داد تا زمینی که در اختیار آن‌ها قرار دارند به وزارت راه و شهر سازی واگذار کنند.

مطلب پیشنهادی:  صندوق مسکن ملی، خالی از منابع مالی!

بسیاری از این ارگان‌ها از واگذاری زمین سرباز زدند. این سازمان‌ها بجای واگذاری زمین‌های مرغوب، زمین‌های حاشیه شهرها را به دولت واگذار می‌کند. زمین‌هایی که آب، برق، جاده دسترسی و… ندارند.

نتیجه‌گیری: امیدواریم با پیگیری دولت درباره اجرایی شدن طرح نهضت‌ملی، شاهد آن باشیم که هرچه زودتر این طرح اجرای شود و مشکل کمبود مسکن مردم حل شود.

پیشنهاد مطالعه:«فناوری جدید در اجرای طرح نهضت ملی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …