علت رکود در بازار مسکن چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه مصالح ساختمانی مهم‌ترین اجزا در ساخت و ساز به شمار می‌آید، در نتیجه افزایش قیمت مصالح ساختمانی سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.
هزینه ساخت و ساز مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از اقتصاد 24، با توجه به اینکه ساخت و ساز مسکن در بهار امسال رکود 18 ساله را ثبت کرد، اما همچنان شاهد آن هستیم که هزینه فروش مصالح ساختمانی 43 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا هزینه ساخت و ساز مسکن، 1/8 برابر رشد بیشتری نسبت به فروش خانه داشته باشد.

هم جهت نبودن تورم ساخت و تورم در معاملات مسکن، در سال جاری سبب شده حاشیه سود  فعالان ساختمانی به حداقل برسد. چرا که امکان تغییر قیمت در هزینه تولید و تغییر قیمت محصول وجود ندارد. با مشاهده آمارهای بدست آمده عامل اصلی در افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش چشمگیر هزینه تولید در بنگاه‌های صنعتی است. افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی، سبب شد تا فعالیت سرمایه‌گذاران اقتصادی تا حدودی متوقف شود.

هزینه ساخت و ساز مسکن

عامل رکود در بازار مسکن

با توجه به آمار منتشر شده، آنچه که باعث رکود در بازار مسکن شده است، (پیشی گرفتن تورم در ساخت نسبت به تورم در معاملات ملکی) و همچنین تورمی که در بازار مصالح ساختمانی قابل مشاهده است. ساخت و ساز در سال 1400 به پایین‌ترین حد خود رسید، اما آمار بدست آمده ار تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال جاری گویای آن است که، ساخت و ساز در تهران نسب به پارسال ۴۲ درصد دیگر سقوط کرد. برای مثال در سال گذشته تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در تهران  برای ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی بود. در حالی که در سال جاری تعداد پروانه‌های صادر شده در تهران به شش هزار و ۲۰۰ واحد کاهش یافته است.

مطلب پیشنهادی:  خرید سیمان سخت شد

قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری از ابتدای سال تاکنون روند افزایشی داشته است. به گونه‌ای که متوسط قیمت مصالح ساختمانی نسبت به بهار سال ۹۹، با رشد ۱۰۱ درصدی همراه شده بود. با توجه به آمار بدست آمده، رشد 43 درصدی قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته نشان دهده آن است که بازار مصالح ساختمانی تورم دوباره‌ای را تجربه می‌کند.

نتیجه‌گیری: چنانچه قیمت مصالح ساختمانی همچنان روند افزایشی داشته باشد، بازار مسکن نیز در رکود به سر می‌برد.

پیشنهاد مطالعه:«افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تبعات آن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …