برنامه دولت برای کنترل قیمت خانه در تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فعالان حوزه مسکن با اشاره به محدودیت زمین در شهر تهران و همچنین عدم امکان توسعه شهر، نوسازی بافت‌های فرسوده را اثرگذارترین برنامه ساخت‌وساز برای تولید و عرضه مسکن در شهر تهران عنوان می‌کنند.
هزینه مسکن

به گزارش دلتامگ به نقل از اقتصاد نیوز، با توجه به اینکه درآمد در شهر تهران بسیار بیشتر از شهرهای دیگر است، اما با توجه به بررسی آمارها بیشتر این درآمد صرف هزینه اجاره یا خرید خانه می‌شود. برای مثال، در سال 1399 متوسط هزینه خانوار در شهری غیر از تهران، معادل ۶۳ میلیون تومان بود. این در حالی بود که متوسط درآمد همان خانوار برابر با 74 میلیون تومان بوده است. در نتیجه می‌توان گفت متوسط هزینه مسکن در سال 1399، ۳۷ درصد از کل درآمد بود.

این درحالی است که در همان سال، متوسط هزینه مسکن برای یک خانواده در تهران  ۴۹.۷ درصد کل درآمد است. با محاسبه این ارقام می‌توان به این نتیجه رسید، یک خانواده در تهران بیش از ۱۰ درصد از متوسط کشوری هزینه برای مسکن صرف می‌کند. از سوی دیگر قیمت بالای خانه در شهر تهران، بر  افزایش قیمت خانه در کل کشور تاثیر می‌گذارد. کنترل قیمت مسکن در کل کشور کار دشواری است. از آنجا که افزایش قیمت خانه در تهران تاثیر بسزایی بر افزایش قیمت مسکن در کل کشور دارد. بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح کنترل قیمت در تهران، قیمت خانه در کل کشور را تا حدی کنترل کرد.

هزینه مسکن

ساخت ۴ هزار واحد مسکونی راهکاری برای کنترل قیمت مسکن

دولت برای کنترل قیمت خانه در شهر تهران، علاوه بر نوسازی بافت فرسوده، با مشارکت سایر نهادها موفق به تامین زمین و ساخت واحدهای مسکونی شدند. براساس قانون ساماندهی بازار مسکن، سازمان‌ها و نهادهای دولتی موظف هستند زمین در اختیار خود را برای ساخت مسکن به دولت عرضه کنند. زمین‌هایی که از سازمان‌ها واگذار می‌شوند، تعدادی از واحدها برای تأمین مسکن کارکنان آن دستگاه اختصاص داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  قیمت خرید آپارتمان در دردشت چند؟

 حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در خصوص ساخت این واحدها گفت: در ماه‌های گذشته کلنگ احداث ۶ هزار واحد مشارکتی به زمین زده شد و طی یک ماه آینده احداث ۴ هزار واحد مشارکتی دیگر نیز آغاز می‌شود.

از این تعداد واحدهای در حال ساخت، 3 هزار واحد آن در منطقه 18 تهران در حال ساخت است. کلنگ‌زنی این 3 هزار واحد در اسفندماه سال گذشته زده شده است.  مقرر شده تا کلنگ‌زنی 4 هزار واحد دیگر، در یک ماه آتی آغاز شود.

نتیجه‌گیری: امید است با اقداماتی که دولت برای کنترل قیمت مسکن انجام می‌دهد به زودی شاهد افت قیمت در بازار مسکن باشیم.

پیشنهاد مطالعه:«واگذاری ساخت واحدهای نهضت ملی به بنیاد مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …