تاثیر شفاف‌سازی بر تسهیلات بانکی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رحمان سعادت، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان پیرامون هدایت منابع مالی جهت سرمایه‌گذاری از افزایش احداث مسکن در کشور خبر داد.
تسهیلات

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، رحمان سعادت عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان پیرامون مصویه حذف اعلام تسهیلات و تعهدات کلان زیر 100 میلیارد از تاثیر اقتصاد رقابتی بر شفاف‌سازی خبر داد. وی همچنین این شفاف‌سازی را موجب کارآمدی و تولید بیشتر مسکن دانست.

در واقع پرداخت وام مسکن موجب تامین حداقل هزینه برای خرید آپارتمان می‌شود. برای دریافت گزارشات بیشتر پیرامون شفاف‌سازی آمار وام مسکن تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

تسهیلات

انتشار لیست تسهیلات برای نخستین‌بار در نظام بانکی کشور

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی از ابتدای سال جاری برای نخستین بار در تاریخ بانکداری کشور اقدام به انتشار لیست تسهیلات کلان بانک‌ها کردند. اقدام مهمی که برای افزایش نظارت کلی بر کارکرد و پرداخت وام از سوی بانک‌ها، نخستین بار در پایان فروردین‌ماه سال 1400 و با انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانک‌های دولتی و خصوصی رخ داد.

جالب است بدانید که یک تغییر مهم اما شگفت در انتشار آمار تسهیلات کلان بانک‌ها اتفاق افتاد. بر طبق مصوبه جلسه مورخ 31 خرداد‌ماه سال 1401 شورای پول و اعتبار برنامه‌ریزی شده بود که از این به بعد بانک مرکزی موظف است تنها اطلاعات تسهیلات را که بانک‌ها در اختیار افراد مرتبط قرار داده‌اند و مبلغ این وام نیز بیش از 100 میلیارد تومان تعیین شده بود، انتشار دهد.

مطلب پیشنهادی:  زنگ خطر پدیده پانسیون‌ نشینی

تسهیلات

 انتشار اطلاعات تسهیلات عاملی برای شفاف‌سازی

شگفت‌آور بودن بنیان شورای پول و اعتبار در انتشار آمار تسهیلات بیش از 100 میلیارد تومان، ارائه اطلاعات تسهیلات نه تنها احتمال عبور از حد و مرز آیینامه‌های‌ بانک‌ها که توسط (شورای پول و اعتبار تصویب شده است) را سلب می‌کند، بلکه حتی می‌تواند کارکرد مهم ارائه اطلاعات وام بانک‌ها را با چالش بزرگی مواجه سازد. همچنین انتشار اطلاعات وام مسکن موجب شفاف‌سازی بیشتر بانک‌ها می‌شود.

 رحمان سعادت با ابراز اینکه بانک‌ها به‌عنوان متولیان مهم حوزه پولی به‌دلیل داشتن منابع مالی، بیشترین اثرگذاری را در کشور دارند، افزود:« بانک‌ها می‌توانند منابع را در جهت سرمایه‌گذاری و تولید هدایت کنند که اگر این منابع به‌سمت تولید هدایت شوند، تولید و عرضه افزایش و تورم کاهش پیدا می‌کند، اما اکنون شاهد آن هستیم که خلاف این صورت می‌گیرد. چراکه این منابع به‌ سمت مصرف‌گرایی، دلالی، کالاهای لوکس حرکت می‌کند.»

نتیجه‌گیری

شفاف‌سازی اطلاعات تسهیلات بانک‌ها موجب کارآمدی بهتر در تولید و عرضه واحدهای مسکونی در کلانشهرها و شهرها در سراسر کشور می‌شود.

مطالعه بیشتر:پرداخت تسهیلات نوسازی به بافت فرسوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…