تردید سازندگان مسکن برای ورود به بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک فعال بازار مسکن مطرح کرد: سازندگان مسکن وقتی نمی‌دانند در پایان دوره ساخت با چه قیمتی پروژه را به اتمام خواهد رساند در ساخت و ساز تردید می‌کنند.
تورم مصالح ساختمانی

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری بازار، حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خصوص  رشد قیمت نهاده‌های تولید مسکن گفت: وقتی تورم نهاده‌های ساختمانی افزایش می‌یابد، امکان برآورد هزینه برای سازندگان مسکن وجود ندارد. همین موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار نداند چه میزان باید سرمایه‌گذاری انجام دهد.

او در ادامه افزود: تولید مسکن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. وقتی بازار سکه و طلا را کنترل می‌کنند سرمایه‌ها وارد بخش مسکن می‌شود. اینطوری نیست که مسکن فقط به یک دلیل مشخص وابسته و اثیرگذار باشد.

محتشم خاطرنشان کرد: وقتی بخش مسکن فعال است تمام صنایع کشور به دلیل عدم رقابت‌پذیری با محصولات مشابه خارجی و همچنین به دلیل صادرات، به ناچار باید در داخل مصرف شوند.

سازندگان مسکن

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ قیمت نهاده‌های تولید مسکن ۵۵ درصد رشد کرده است. این بالا رفتن قیمت باعث می‌شود که سازنده از قیمت نهایی مسکن اطلاعی نداشته باشد.

او با بیان اینکه جهش قیمت ناشی از دو عامل تورم نهاده‌ای تولید و تورم عمومی است، ابراز داشت: به هر حال سازنده‌ها وقتی نمی‌دانند در پایان دوره ساخت با چه قیمتی پروژه را به اتمام خواهد رساند در ساخت و ساز تردید می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  کاهش چشمگیر صدور پروانه ساختمانی در تهران

این فعال بازار مسکن خاطرنشان کرد: یعنی سازنده‌ها می‌دانند که متقاضیان خرید مسکن قدرت خرید پایینی دارند و اگر بسازند کسی برای خرید مسکن اقدام نخواهد کرد و سرمایه فریز خواهد شد.

سازندگان مسکن

محتشم تاکید کرد که دولت باید سمت تقاضا را هم تقویت کند تا متقاضیان خرید و سازندگان مسکن با خیال آسوده وارد بازار مسکن شوند. دولت در حال حاضر وام‌هایی به میزان ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند. اما باید این وام را راحت و آسان پرداخت کند.

محتشم در پایان گفت: افت تولید مسکن دلایل زیادی دارد و هنوز هم نسخه‌ای برای حل این مشکل نداریم.

مطالعه بیشتر:احداث 4 هزار واحد آپارتمانی طی یک ماه آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…