فناوری جدید در اجرای طرح نهضت ملی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساخت 5 هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی، هرچند یک شروع خوب و دلگرم کننده برای نهادینه کردن صنعتی سازی در ساختمان است، امیدواریم دولت با حمایت خود و فراهم کردن شرایط لازم، باعث شود صنعتی سازی در طرح نهضت ملی افزایش یابد.
صنعتی ساختمان

به گزارش دلتامگ به نقل از دنیای اقتصاد، عبدالرضا فرید‌نایینی رئیس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان از انعقاد تفاهم‌نامه تولید ۵۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی خبر داد و گفت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته انجمن، آمادگی خود را برای حضور در طرح نهضت ملی اعلام می‌کند. از سوی دیگر هدف اصلی در طرح نهضت ملی، خانه‌دار شدن قشر وسیعی از جامعه و رهایی از پرداخت اجاره‌خانه‌ های سنگین است.

بنابراین با توجه به اینکه مسکن نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، به طبع مشکلاتی در بخش اشتغال و تولید آن به وجود می‌آید. با درنظر گرفتن تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد، با کمبود منابع در پروژه‌های عمرانی مواجه هستیم. همین امر سبب می‌شود که روند ساخت واحدها، رونق سابق را نداشته باشد. در نتیجه منجر به رکود و افزایش بیکاری هزاران شرکت ساختمانی می‌شود. آنچه که از ادامه این روند شامل حال افراد می‌شود، بیکاری هزاران نیروی کار به ویژه در سطوح تخصصی است. در چنین شرایطی می‌توانیم با با توسعه صنعتی مسکن، از طریق بهره‌وری و افزایش کیفیت کمبود را جبران کنیم. در صورتی که در این امر موفق شویم می‌توانیم معضل تحریم را به فرصتی برای توسعه پایدار تبدیل کنیم.

تولید صنعتی

مفهوم صنعتی‌سازی از دیدگاه سایر مسئولان

علت آنکه صنعتی‌سازی در ساخت و ساز نهادینه نمی‌شود، برداشت متفاوت مسئولان از فرآیند طراحی و تولید صنعتی مسکن است. با توجه به آنکه برنامه‌های راهبردی ما فاقد ضوابط و معیار خاص برای طراحی و تولید است، این امر باعث می‌شود بین تولیدکنندگان صنعتی اتحاد لازم وجود نداشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت خانه نقلی و نوساز در تهران

صنعتی سازی مفهومی است که بر اساس آن تمامی فرآیند تولید مسکن، شامل طراحی، تولید و اجرا باید نخست با مدیریت یکپارچه به صورت صنعتی تعقیب شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که کمبود کارخانه و تجهیزات باعث شده تا امکان تولید صنعتی وجود نداشته باشد. اما با توجه به ظرفیت فعلی، شرایط لازم برای صنعتی سازی کاملا فراهم است. از سوی دیگر ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی صنعتی در طرح نهضت ملی مسکن، می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه روش‌های صنعتی ساخت مسکن باشد. اما با توجه به برداشت‌های متفاوتی که از موضوع صنعتی سازی به عمل آمد، سبب شد تا شاهد صنعتی سازی نهادینه در کشور نباشیم. اما با توجه به طراح نهضت ملی که در حال اجرا است می‌توان این برداشت را داشت که دید مسئولان از صنعتی‌سازی نسبت به گذشته پخته‌تر شده است.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه ساخت مسکن با روش سنتی سبب هدر رفتن سرمایه‌ملی می‌شود، دولت باید شرایط لازم را برای ترویج روش‌های صنعتی‌سازی فراهم کند.

پیشنهاد مطالعه:«واگذاری ساخت واحدهای نهضت ملی به بنیاد مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …